لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

کارزار تبلیغاتی پنهانی فیس‌بوک علیه شرکت گوگل


به دنبال انتشار گزارش‌هایی در یک وب‌سایت خبری، مؤسسه فیس‌بوک اعتراف کرد که از طریق یک شرکت تبلیغاتی و روابط عمومی، گزارش‌هایی منفی را علیه رقیب اصلی خود در عرصه شبکه‌های اجتماعی، یعنی گوگل منتشر می‌کرده‌است.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ» این رویداد، تازه‌ترین فصل از رقابت‌های قدیمی و همیشگی دو غول شبکه‌های اجتماعی بر سر جذب استعدادها، خرید شرکت‌های کوچک‌تر و اکنون وجهه عمومی است. در عین حال عرصه جدید از کشاکش میان فیس‌بوک و گوگل نشان می‌دهد که در بازار پررقابت ارتباطات دیجیتال، جذب اعتماد مشتریان و مخاطبان ارزش فراوانی دارد.

اما در این مورد خاص پس از برملا شدن کارزار تبلیغاتی منفی فیس‌بوک علیه گوگل، که دلیل آن بی‌احتیاطی شرکت روابط عمومی مسئول این تبلیغات بود، اکنون اتهام و انتقاد متوجه فیس‌بوک شده و گوگل به عنوان قربانی یک توطئه می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

به گزارش «بلومبرگ»، شرکت روابط عمومی «برسان-مارستلر» (Burson-Marsteller) از سوی فیس‌بوک مأمور شده بود که اخبار و گزارش‌های منفی در مورد عملکرد گوگل در زمینه اطلاعات خصوصی کاربران را جمع‌آوری کرده و با به جریان انداختن و برجسته کردن این مطالب در سطح رسانه‌ها، وجهه شرکت گوگل را در افکار عمومی تضعیف کند.

چندین گزارش در این زمینه در رسانه‌های آمریکا منتشر شد ولی همه می‌خواستند بدانند که چه فرد یا مؤسسه‌ای در پشت این اقدامات است. تا اینکه اخیراً وب‌سایت خبری «دیلی بیست» با استناد به شواهد جدیدی برملا کرد که این تبلیغات منفی به سفارش فیس‌بوک به راه افتاده‌است.

مؤسسه فیس‌بوک روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اساساً از عملکرد خود دفاع کرده و گفت که هیچگونه تبلیغات مخرب و یا جعلی را سفارش نداده‌است. در بخشی از بیانیه فیس‌بوک چنین گفته می‌شود: «هدف ما این بود که یک طرف ثالث دیدگاه مشترکان و افکار عمومی را در مورد جمع‌آوری اطلاعات خصوصی افراد توسط شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و یا گوگل بررسی کند.»
شرکت روابط عمومی «برسان-مارستلر» مدت‌ها حاضر نبود اعلام کند که به سفارش چه مؤسسه یا شرکتی این تبلیغات را علیه گوگل راه انداخته‌است.

فیس‌بوک در ادامه این بیانیه تأکید می‌کند که بررسی این موضوع بسیار جدی است و شاید بهتر می‌بود که فیس‌بوک به هنگام ارجاع این پروژه تحقیقاتی و تبلیغاتی، دستورالعمل‌های روشن و صریحی را به شرکت روابط عمومی که برای انجام این کار انتخاب شده بود ابلاع می‌کرد.

شبکه «بلومبرگ» یادآوری می‌کند که در دوره اخیر شرکت گوگل مجموعه بیشتری از ابزارهای ارتباط اجتماعی را به خدمات خود افزوده‌است. یکی از نمونه‌های موفق آن دریافت سریع تازه‌ترین ارتباطات هر مشترک از طریق توئیتر است که شرکت گوگل هزینه آن را به توئیتر می‌پردازد.

شرکت روابط عمومی «برسان-مارستلر» که از سوی فیس‌بوک برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد گوگل مأمور شده بود، در بخشی از یافته‌های خود خاطرنشان می‌کند که گوگل علاوه بر فعال کردن ابزارهای ارتباط اجتماعی، خود در مواردی اطلاعات را از وب‌سایت‌های دیگر مثل فیس‌بوک، مای‌اسپیس و یاهو جمع‌آوری می‌کند. به این طریق ممکن است ارتباط‌ها و یا دوستان افراد دیگر که از این تماس خبر ندارند به صفحه کاربران گوگل منتقل شوند.

«بلومبرگ» یادآوری می‌کند که خود فیس‌بوک در گذشته بارها و به دلایل گوناگون به خاطر عدم رعایت حریم اطلاعات خصوصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

در هر صورت سازماندهی یک کارزار تبلیغاتی علیه رقیب اصلی در عرصه فناوری ارتباطات موضوع تازه و عجیبی نیست، ولی مسلماً برای کاربران و افکار عمومی نکته هشداردهنده‌ای است که نشان می‌دهد این شرکت‌ها تا چه حد و به چه اشکالی حاضرند با یکدیگر بجنگند.

دلیل اصلی که باعث شد این مورد به یک رویداد خبرساز بدل شود این بود که شرکت روابط عمومی «برسان-مارستلر» مدت‌ها حاضر نبود اعلام کند که به سفارش چه مؤسسه یا شرکتی این تبلیغات را علیه گوگل راه انداخته‌است. در صورتی‌که برپایه مقررات جامعه شرکت‌های روابط عمومی آمریکا این شرکت‌ها موظف هستند اعلام کنند که به سفارش چه مرجع حقیقی یا حقوقی کارزارهای تبلیغاتی خود را انجام می‌دهند.
XS
SM
MD
LG