لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

مخالفان معمر قذافی از تصرف شهر «راس لانوف» خبر دادند


ایست‌بازرسی توسط نیروهای وفادار به معمر قذافی در جاده طرابلس به زاویه.
ایست‌بازرسی توسط نیروهای وفادار به معمر قذافی در جاده طرابلس به زاویه.
در حالی که نبرد نيروهای وفادار به معمر قذافی و مخالفان در شهر زاويه به شدت ادامه دارد، مخالفان رهبر ليبی می گويند توانسته اند که کنترل شهر نفتی راس لانوف را در اختيار بگيرند.

نیروهای هوادار معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه طی نبردی سنگین وارد شهر «زاویه» در پنجاه کیلومتری غرب طرابلس، پایتخت لیبی شدند و با کشتن سرهنگ حسن وَربوک، از فرماندهان مخالفان دولت، کنترل قسمت‌هایی از این شهر را به‌دست گرفتند.

به گفته ساکنان شهر زاویه که در ۵۰ کیلومتری غرب طرابلس واقع شده، در این نبرد دست کم ۳۰ تن کشته و ۱۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که نیروهای مخالفان قذافی هم‌اینک به «میدان شهدا» در زاویه عقب رانده شده‌اند و به گفته شاهدان عینی نیروهای وفادار به معمر قذافی «در حال تیراندازی در داخل بیمارستان‌های این شهر هستند» و نیروهای دولتی این شهر را محاصره کرده‌اند.

اما در همین حال، نیروهای ضد حکومت معمر قذافی روز جمعه گفتند که شهر نفت‌خیز رأس لانوف در شرق لیبی را «فتح» کرده‌اند. این در حالی است که وزیر خارجه لیبی این امر را تکذیب کرده و در همین روز گفت که این شهر مهم نفتی در دست نیروهای دولتی است.

نیروهای مخالف قذافی می‌گویند آماده هستند تا به محض اِعمال حریم هوایی ممنوعه از سوی جامعه بین‌الملل، حرکت نیروهای خود به سوی طرابلس را آغاز کنند.

مصطفی عبدالجلیل، وزیر سابق دادگستری که اکنون ریاست شورای دولت موقت را در بنغازی در دست دارد، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌است با اعلام حریم هوایی ممنوعه، مانع از حملات هوایی نیروهای دولتی شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه تأکید کرد که احتمال اعلام حریم هوایی ممنوعه در لیبی همچنان در دست بررسی است و آمریکا هیچ گزینه‌ای را رد نمی‌کند. حکومت قذافی بمباران هوایی غیر نظامیان را تکذیب می‌کند.

روز جمعه هم‌چنین خبر رسید که وقوع یک انفجار بزرگ در یک انبار اسلحه در بنغازی، دومین شهر لیبی، خسارات فراوانی بر جای گذاشته‌است. شبکه خبری الجزیره می‌گوید که این انفجار به احتمال زیاد در پی یک حمله هوایی از سوی نیروهای معمر قذافی رخ داده‌است.

الجزیره از کشته شدن ۱۷ نفر و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر در این انفجار خبر می‌دهد.

نیروهای وفادار به معمر قذافی، رهبر لیبی، روز جمعه در طرابلس نیز به سرکوب تظاهرکنندگان پرداختند. بنا بر گزارش‌ها، مخالفان معمر قذافی قصد داشتند پس از نماز جمعه، در طرابلس، پايتخت ليبی، دست به راهپیمایی بزنند ولی هواداران قذافی با شلیک گلوله‌های لاستیکی و پرتاب گاز اشک‌آور این جمعیت که حدود ۱۵۰۰ نفر بودند را پراکنده کردند.

نيروهای قذافی روز جمعه هم‌چنین يک انبار مهمات در حومه شهر اجدابيا در شرق اين کشور را بمباران کردند، اما مخالفان می گويند که بمب‌ها به اين انبار، اصابت نکرد.

پلیس بین‌الملل، روز جمعه هشداری را در مورد معمر قذافی و ۱۵ تن دیگر از افراد خانواده و نزدیکان او صادر کرد تا از این راه مسئله تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم قذافی را تقویت کند.

پلیس بین‌الملل، اینترپل، با اعلام این هشدار گفت که هم‌اینک «مشخص شده‌است که معمر قذافی و بستگان و هم‌پیمانان او در طراحی حملات علیه شهروندان غیر نظامی، از جمله بمباران هوایی این شهروندان دست داشته‌اند.»
XS
SM
MD
LG