لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

ژیل ژاکیه، خبرنگار محتاطی که از سوریه جان سالم بدر نبرد


ژیل ژاکیه (Gilles Jacquier)، خبرنگار فرانسوی کشته شده در سوریه.
ژیل ژاکیه (Gilles Jacquier)، خبرنگار فرانسوی کشته شده در سوریه.
روز چهارشنبه هم خشونت‌ها در سوریه ادامه داشت.
در جریان ناآرامی‌های روز چهارشنبه شهر حمص در سوریه، کشته شدن یک خبرنگار فرانسوی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت.
میرعلی حسینی، خبرنگار ایرانی، که با این خبرنگار آشنایی داشت در باره او و چگونگی کشته‌شدنش به پرسش‌های محمد ضرغامی پاسخ می‌دهد:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:45 0:00
لینک مستقیم


ژیل ژاکیه، نام این خبرنگار ۴۳ ساله بود که برای کانال ۲ تلویزیون دولتی فرانسه کار می‌کرد. او همراه شمار دیگری از خبرنگاران اروپایی با اجازه دولت سوریه و با کسب ویزای رسمی به سوریه رفته بود و زیر چتر حمایت نیروهای سوریه درباره وقایع شهر حمص گزارش تهیه می‌کرد.

آن طور که فیلمبردار تلویزیون فرانسه در نخستین صحبت‌های خود درباره این ماجرا می‌گفت، در حالی که ژیل ژاکیه با حمایت نیروهای سوری با برخی از مسئولان سوریه جلوی ساختمانی در حال صحبت بود، ابتدا سه خمپاره به سمت این ساختمان شلیک می‌شود که در اثر انفجار آن چند نفر چون کمی از محل انفجار فاصله داشتند جراحت سطحی برمی‌دارند. اما خمپاره چهارم متأسفانه به ساختمان اصابت می‌کند و ژیل ژاکه و شش نفر سوری کشته و یک خبرنگار بلژیکی نیز از ناحیه چشم زخمی می‌شود.

ژیل ژاکیه برای تهیه گزارش‌های بلندمدت که معمولا برای مجلات تلویزیونی درنظر گرفته می‌شود به سوریه رفته بود و نخستین شهری که می‌خواست از آن گزارش تهیه کند، شهر حمص بود که مرکز اصلی ناآرامی‌های سوریه است.

باید این نکته را اضافه کنم که ژیل ژاکیه خبرنگار جنگی بود و از جنگ افغانستان، عراق، کوسوو و مناطق دیگر گزارش تهیه کرده بود. من در تلویزیون فرانسه با او آشنا شدم و او می‌گفت همیشه در چنین مواردی باید بسیار احتیاط کرد. واقعا غم‌انگیز است برای کسی که سر پر شر و شوری نداشت چنین اتفاقی رخ داد.

مشخص شده این خمپاره از سوی چه کسانی شلیک شده و آیا کسی مسئولیت آن را به عهده گرفته است؟

هنوز اطلاع دقیقی درباره جزئیات این حادثه منتشر نشده‌است، اما بازار گمانه‌زنی‌ها گرم است. مقام‌های سوری گفته‌اند این یک حادثه بوده و درباره آن تحقیق خواهند کرد، اما اپوزیسیون گفته نیروهای امنیتی سوریه مسئول این کار هستند. بدبینان به سیاست دولت سوریه در تحلیل‌های خود می‌گویند دولت می‌خواهد به این بهانه نشان دهد مخالفان مسلح به اعمال تروریستی دست می‌زنند تا دولت را بی‌اعتبار کنند.

واکنش‌ها نسبت به این خبر چه بوده است؟

گذشته از کشور فرانسه که از زبان وزیر امور خارجه‌اش خواستار تحقیقات دامنه‌دار درباره چند و چون این حادثه شده، اتحادیه اروپا نیز از زبان کاترین اشتون، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای خواهان تحقیقاتی در این زمینه شده و خواسته است دولت سوریه ضمانت جان خبرنگاران خارجی را به عهده گیرد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز این رویداد را محکوم کرده و از دولت سوریه خواسته از جان خبرنگاران خارجی محافظت کند.
XS
SM
MD
LG