لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

«شهادت سربازان فراری سوریه به حکم تیر و شکنجه معترضان»


تظاهرات ضد دولتی در شهر حمص در سوریه، ششم دسامبر ۲۰۱۱
تظاهرات ضد دولتی در شهر حمص در سوریه، ششم دسامبر ۲۰۱۱
سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش تازه خود شهادت سربازان فراری سوریه را آورده است که از «حکم تیر و شکنجه معترضان» به دستور مقامات بالا می‌گویند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر که با عنوان «به هر وسیله لازم» روز پنج‌شنبه منتشر شده است از ۷۴ فرمانده ارتش و مقام سوری نام برده شده که به صدور دستور حمله و کشتن معترضان بی‌دفاع و غیرمسلح متهم شده‌اند.

این گزارش مبتنی بر شهادت ۶۳ تن از سربازان و افسران ارتش سوریه است که به کشورهای همسایه گریخته و تجربه خود را از سرکوب مردم سوریه با این سازمان مدافع حقوق بشر در میان گذاشته‌اند.

این سربازان در شهادت‌هایی که شبکه خبری سی‌ان‌ان آنها را «دهشتناک» توصیف کرده از حکم کشتن یا شکنجه معترضان، غارت خانه‌های مردم، و مرگ و شکنجه سربازان دیگر به دلیل نافرمانی می‌گویند.

در این گزارش از قول یکی از این سربازان آمده است: «یک بار ما هشت نفر را در عرض ۱۵ دقیقه کشتیم. معترض‌ها اسلحه نداشتند. حتی سنگ هم دست‌شان نبود. اینجا بود که تصمیم به فرار گرفتم.»

یک سرباز دیگر در گزارش دیدبان حقوق بشر از کشته شدن یک مرد در برابر چشم مادرش به دست یکی از افراد مخابرات، سازمان اطلاعات سوریه، می‌گوید.

شهادت این سربازان و فرماندهان ارتش سوریه در حالی است که ده روز پیش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در مصاحبه‌ای درباره سرکوب مردم کلا از خود سلب مسئولیت کرد.

او در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیون آمریکایی مسئولیت سرکوب معترضان در این کشور را از خود سلب کرد و گفت که هدایت نیروهایی که در این سرکوب‌ها دست دارند در اختیار وی نیست.

در بخشی از این مصاحبه خبرنگار شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی از بازرسی‌های خانه‌به‌خانه و بازداشت کودکان و مرگ آنها می‌گوید، اما بشار اسد در پاسخ تنها ادعای ناباوری می‌کند.

در مقابل سربازانی که به دیدبان حقوق بشر گزارش داده‌اند از همین بازرسی‌های خانه‌به‌خانه و حکم تیراندازی به «مردان و زنان و کودکان» می‌گویند.

دیدبان حقوق بشر که مقرش در نیویورک است، در گزارش خود اشاره کرده است که مصاحبه با ۶۳ سرباز و افسر ارتش سوریه در یک دوره شش ماهه انجام شده و هر یک «جداگانه» تجربیات خود را شرح داده‌اند.

گزارش تازه دیدبان حقوق بشر در حالی منتشر شده است که در هفته جاری کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارشی از مرگ بیش از پنج هزار نفر در سرکوب‌های سوریه خبر داد.
XS
SM
MD
LG