لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

دسترسی به هزار تابلوی معروف نقاشی با سرویس جدید گوگل


«سالومه»،‌ اثر نقاش معروف ارمنی، واردگس سورنیانتس
«سالومه»،‌ اثر نقاش معروف ارمنی، واردگس سورنیانتس
شرکت گوگل، سرویس مناظر خیابانی (Google Street View) خود را این بار به گالری‌های نقاشی برده‌است. این سرویس جدید به بازدیدکننده اینترنتی اجازه می‌دهد تا در تالارهای نقاشی ۳۸۵ گالری در موزه‌های معروف دنیا قدم‌های مجازی برداشته و با کلیک ماوس، به دیدن تک‌تک تابلوهای نقاشی برود.

این سرویس که Art Project (پروژه هنر) نام دارد بیش از هزار تصویر بسیار واضح را دربر می‌گیرد. در این سرویس جدید، دیدار از آثار چهارصد و هشتاد و شش هنرمند از جمله تابلوهای رامبرانت، بلینی، ورمیر، رنوآر، اینگرس و دیگران برای همگان قابل دسترس شده‌است.

تعداد ۱۷ موزه از کشورهای آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، و جمهوری چک در این پروژه شرکت کرده‌اند.

هر یک از این موزه‌ها یک عدد از آثار هنری موجود در تالارهای خود را با «فناوری تصویربرداری گیگاپیکسل» عکس‌برداری کرده که این به کاربر «آرت پراجکت» اجازه می‌دهد تا به تماشای جزئیات این تابلوها بپردازد. وضوح این دسته از تصاویر آن‌قدر بالا است که بیننده می‌تواند جزئیات پوشش و لایه‌های تابلو و قلم‌پردازی‌های آن را در حدی فراتر از توان چشم غیرمسلح ببیند.

با این پروژه جدید، کاربران هم‌چنین می‌توانند کلکسیون‌های هنری خود را در میان هزاران اثر هنری پدید بیاورند و برای هر تابلو شرح و توصیف خود را نوشته و کلکسیون خود را در میان دوستان و خانواده خود به نمایش بگذارد.

مهرماه امسال در خبرها خواندیم که اولین رقابت هنرهای معاصر در ایران روی فیس‌بوک راه‌اندازی شده و در صفحه ویژه «رقابت سالانه هنرهای معاصر در ایران» بر روی شبکه فیس‌بوک بیش از ۳۵۰ اثر در زمینه مجسمه‌سازی، نقاشی، عکاسی و طراحی گرافیک و دیجیتال به نمایش گذاشته‌است.

شاید در آینده نیز شاهد پیوند خوردن پروژه‌هایی این‌چنینی با «آرت پراجکت» گوگل و ثمردهی بیشتر این ابتکارها در اثر این‌گونه پیوندها باشیم.
XS
SM
MD
LG