لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

طرح جدید برای کاهش حجم ارتش آمریکا به میزان قبل از جنگ جهانی دوم


چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده.
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده.
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، قرار است روز دوشنبه، پنجم اسفند، طرحی را ارائه کند که بر اساس آن حجم ارتش آمریکا با کاهش شدید روبه‌رو می‌شود و به سطح قبل از جنگ جهانی دوم خواهد رسید.

روزنامه «نیویورک تایمز» روز یک‌شنبه چهارم اسفند با درج این خبر نوشت که بر اساس بودجه دفاعی که برای سال ۲۰۱۵ پیشنهاد شده، طرح ساخت نوع جدیدی از هواپیماهای تهاجمی نیروی هوایی آمریکا نیز کنار گذاشته خواهد شد.

چند مقام وزارت دفاع آمریکا که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به «نیویورک تایمز» گفته‌اند که این طرح قرار است در چارچوب برنامه ریاضت اقتصادی آمریکا و در پی وعده‌های رییس‌جمهوری برای پایان بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان به اجرا گذاشته شود.

به گفته این مقام‌ها، با اجرای این طرح، ارتش آمریکا «هم‌چنان قادر به شکست دادن هرگونه دشمنی خواهد بود اما حجم آن برای استقرار طولانی‌مدت در خارج از کشور کافی نخواهد بود.»

این مقامات افزوده‌اند که هم‌چنین با اجرای طرح انقباضی جدید، در صورتی که قرار باشد نیروهای آمریکایی دو عملیات نظامی را در مقیاس وسیع و به طور هم‌زمان در خارج از کشور انجام بدهند مخاطرات چنین وضعیتی برای نیروهای آمریکایی افزایش پیدا خواهد کرد.

در این گزارش هم‌چنین آمده‌است که برخی از طرح‌های مربوط به این کاهش بودجه ممکن است در کنگره با مخالفت روبه‌رو شود اما مقام‌های یادشده به «نیویورک تایمز» گفته‌اند ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح از پشتیبانان طرح کاهش بودجه است.

این مقامات نظامی گفته‌اند که با وجود کاهش بودجه، ارتش آمریکا از بودجه کافی برای این‌که قوی‌ترین نیروی نظامی در جهان باقی بماند برخوردار خواهد بود و با مقدار پولی که از طریق طرح هیگل صرفه‌جویی خواهد شد باعث می‌شود نیروی باقی‌مانده از بهترین آموزش‌ها و سلاح‌ها برخوردار شوند.

بر اساس طرح هیگل، تمامی ناوگان هوایی هواپیماهای تهاجمی «اِی-۱۰» حذف خواهد شد و هواپیماهای معروف جاسوسی «یو-۲» نیز جای خود را به هواپیماهای بدون سرنشین «گلوبال هاوک» خواهند داد.

با وجود این، آمریکا قصد دارد تکمیل طرح ساخت هواپیماهای جنگی بسیار پرهزینه «اف-۳۵» خود را که اجرای آن به خاطر هزینه سنگین چندین بار به تاخیر افتاده است ادامه دهد.

مقامات نظامی آمریکا از چند ماه پیش خبر داده‌اند که با پایان یافتن حضور فعال نظامی این کشور در افغانستان طی سال جاری، قرار است تعداد کادرهای نظامی این کشور از ۵۷۰ هزار نفر به ۴۹۰ هزار تن کاهش پیدا کند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هیگل قرار است در سخنرانی روز دوشنبه خود کاهش بیشتری از نیروها را اعلام کند به طوری که تعداد نظامیان آمریکا در رقمی بین ۴۴۰ تا ۴۵۰ هزار نفر قرار خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG