لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی: ایران ۱۸ هزار سانتریفوژ دارد


فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران.
فریدون عباسی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران.
فریدون عباسی دوانی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که در مجموع ۱۸ هزار سانتریفوژ در ایران نصب شده و در حال فعالیت هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی این مطلب را روز شنبه ۲۶ مرداد پس از تحویل دفتر کار خود به علی‌اکبر صالحی، رییس جدید این سازمان، و در نشست خبری مشترک با آقای صالحی بیان کرد.

فریدون عباسی در این نشست خبری در پاسخ به این‌که «چه تعداد سانتریفوژ در اختیار داریم؟» گفت که «موجودی ما در اول مردادماه بیش از ۱۷ هزار سانتریفوژ نسل یک است که بیش از ۱۰ هزار تای آن در حال فعالیت هستند و هفت هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.»

وی افزود: «۱۰۰۰ دستگاه ماشین سانتریفوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب و آماده راه‌اندازی است و در مجموع ۱۸ هزار سانتریفوژ نصب و در حال فعالیت هستند.»

فریدون عباسی در پاسخ به پرسشی درباره میزان غنی‌سازی زیر ۵ درصد و تا ۲۰ درصد گفت: «نزدیک به ۹ هزار سانتریفوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کم‌تر از ۵ درصد را انجام می‌دهند و بیش از ۷۰۰ سانتریفوژ هم‌زمان در سایت نطنز و فُردو غنی‌سازی ۲۰ درصد را انجام می‌دهند.»

روز شنبه هم‌چنین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، که در مشهد سخنرانی می‌کرد از آغاز به کار سه هزار عدد سانتریفوژ نسل جدید در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی هم‌چنین افزود: «منابع اورانیوم به چهار هزار و ۴۰۰ تن افزایش یافته، هم‌چنین منابع زیرزمینی اورانیوم از سه هزار و ۶۰۰ به ۳۳ هزار تن رسیده است.»

ایران می‌گوید غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا را برای تحقیقات پزشکی نیاز دارد اما قدرت‌های غربی نگران استفاده از این اورانیوم در ساخت بمب اتم هستند؛ ایران این نگرانی را بی‌اساس می‌داند.

حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران، روز جمعه علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه پیشین، را به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب کرد.

علی‌اکبر صالحی گفته‌است که رییس جمهور «شخصاً عهده‌دار مسئولیت موضوع هسته‌ای» است.

حسن روحانی همواره اعلام کرده که رویکردی «معتدل‌تر» در زمینه مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های غربی اتخاذ خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG