لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

مهمان‌پرست:‌ اظهارات عربستان در مورد وقت‌کشی ایران تعجب‌برانگیز است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه ۷ تیر به اظهارات روز دوشنبه وزیر خارجه عربستان واکنش نشان داد. وی با رد سخنان سعود الفیصل در رابطه با دخالت ایران در کشورهای منطقه، توصیف وزیر خارجه عربستان از مذاکرات هسته‌ای ایران با عنوان «اتلاف وقت» را «تعجب‌برانگیز» خواند.

بنا بر گزارش‌ها، سعود الفیصل روز دوشنبه، ۵ تیر، در نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه متهم کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، وی در این روز همچنین گفت که مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش «اتلاف وقت» است و باید برای این گفت‌وگوها مهلت زمانی تعیین کرد.

وی در این نشست اظهار داشت که «تجربیات قبلی باعث تردید ما نسبت به این مذاکرات شده و این مذاکرات را نه به عنوان راهی برای دستیابی به نتایج ملموس، بلکه به عنوان راهی برای وقت‌کشی توسط ایران می‌بینیم.»

سعود الفیصل افزود: «واقعاً حس می‌کنیم که ایران سعی می‌کند وقت و انرژی همه را تلف کند.»

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص «وقت‌کشی» ایران در مذاکرات هسته‌ای را «تعجب‌برانگیز» نامید و افزود: «سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات مربوط به آن، کاملا شفاف، صریح و جدی بر اساس دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان دنبال می‌شود.»

رامین مهمان‌پرست در پیوند با سخنان سعود الفیصل در مورد دخالت ایران در کشورهای منطقه اظهار داشت: «این موضوع در حالی عنوان می‌شود که نیروهای نظامی این کشور با زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در امور داخلی کشور همسایه خود دخالت کرده و به سرکوب غیرنظامیان بی‌دفاع می‌پردازند.»

عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس همواره از ادعاهای ارضی امارات متحده در مورد جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی حمایت کرده‌اند و آقای مهمان‌پرست روز چهارشنبه بار دیگر درخصوص این مناقشه گفت که این جزایر «تعلقی ابدی» به خاک جمهوری اسلامی ایران دارند و «این‌گونه اظهارات مردود و غیر قابل قبول» است.

مناسبات تهران و ریاض که در سال‌های اخیر در زمینه‌هایی چون تظاهرات سیاسی ایرانیان در حج، مسائل ارضی با امارات، و شورش شیعه‌مذهبان زیدی در یمن با چالش‌هایی روبه‌رو بود، با آغاز اعتراضات شیعیان بحرین علیه حاکمان سنی‌مذهب آن کشور و کمک‌ عربستان به حکومت بحرین رو به تیرگی بیشتری نهاده‌ است.

کشورهای عربی خلیج فارس نیز مانند قدرت‌های غربی از دست یافتن ایران به سلاح اتمی نگران‌اند و سعود الفیصل آذرماه گذشته در همایش «خلیج فارس و جهان» نیز اظهار داشت: «اصرار ایران بر ادامه دخالت در امور داخلی کشورهای خلیج فارس، اصرار بر ادامه برنامه اتمی و نادیده گرفتن دغدغه‌های مشروع جهان در تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی، همه و همه می‌تواند امنیت منطقه را به خطر بیندازد.»

جمهوری اسلامی ایران نگرانی قدرت‌های غربی و همسایگان نسبت به برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG