لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

سازمان ملل از افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان خبر داد


گور غیر نظامیان در استان فراه افغانستان
گور غیر نظامیان در استان فراه افغانستان
به گفته سازمان ملل متحد شمار افراد غیر نظامی که در افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند در نیمه نخست سال ۲۰۱۰ به میزان یک‌سوم افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که در همین مدت از میزان تلفات ناشی از عملیات نظامی ایالات متحده و ناتو در افغانستان کاسته شده‌است.

آمار تلفات جانی در افغانستان در یک گزارش شش‌ماه توسط «برنامه همکاری ملل متحد برای افغانستان» (یوناما)‌ منتشر شده‌است.

بنا بر این گزارش در شش ماه نخست سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۲۷۱ شهروند افغان کشته شده و در حدود ۲ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هیئت ارشد نمایندگی سازمان ملل در افغانستان روز سه‌شنبه در کابل با ارائه این گزارش آن را یک «زنگ بیداری» نامید.

استفان دِمیستورا، نماینده سازمان ملل متحد، اظهار داشت این سازمان از این‌که هزینه انسانی این درگیری «بیش از اندازه بر دوش غیر نظامیان قرار گرفته» نگران است.

به نوشته این گزارش، گروه طالبان و نیروهای شورشی باعث در حدود سه‌چهارم از مجموع این تلفات شده‌اند. این در حالی است که این گروه‌ها در همین مدت در سال گذشته بیش از نیمی از تلفات را باعث شده‌بودند.

گزارش شش‌ماهه یوناما می‌افزاید که عامل بیشتر مرگ‌ها و جراحت‌ها انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای است. در همین مدت تعداد کودکانی که در مناطق نبرد و یا در اثر حمله‌های نظامی کشته شده‌اند ۵۵ درصد افزایش داشته‌است.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به نظامیان غربی هشدار داده‌است که تلفات غیر نظامی باعث تقویت شورش ضد دولتی می‌شود. سازمان ناتو در مناطق نبرد خود، مقررات سختگیرانه‌ای را برای محدود کردن تلفات غیر نظامی اعمال کرده‌است.

به نوشته گزارش سازمان ملل اعدام‌ها در ملأ عام و ترور افراد توسط نیروهای ضد دولتی در افغانستان تقریباً دو برابر شده‌است.

با این‌که نیروهای پیکارجو اخیراً فعالیت خود را در استان‌های شمالی این کشور گسترش داده‌اند اما بیشتر تلفات غیر نظامی همچنان در جنوب افغانستان یعنی جایی که طالبان قدرت بیشتری دارند رخ می‌دهد.
XS
SM
MD
LG