لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

گزارش کنگره آمریکا: بخشى از بودجه ارتش آمریکا به دست طالبان مى‌رسد


سربازان آمریکایی در افغانستان
سربازان آمریکایی در افغانستان
بر اساس گزارشی که برای کنگره آمریکا تهیه شده، دهها میلیون دلار از پولی که وزارت دفاع آمریکا به شرکت های خصوصی تامین امنیت کاروان های تدارکات می پردازد، بطورغیرمستقیم به جیب طالبان می رود.

به گزارش خبرگزارى رویترز بر اساس گزارشى که روز سه‌شنبه به کنگره ایالات متحده ارایه شده است، راهبرد وزارت دفاع آمریکا در استفاده از شرکت‌هاى خصوصى براى انجام امور تدارکاتى نیروهاى آمریکایى مستقر در افغانستان پیامدهاى ناخواسته‌اى به دنبال داشته و ممکن است به تلاش‌هاى آمریکا براى مبارزه با فساد و ایجاد دولتى کارآمد در افغانستان لطمه بزند.

به گفته جان تیرنى، رییس کمیته فرعى امنیت ملى مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دمکرات این امر به ایجاد شبکه‌اى از «جنگ سالاران، افراد قدرتمند، فرماندهان نظامى، مقام‌هاى فاسد افغانى و احتمالاً افراد دیگر» شده است که براى تامین امنیت کاروان‌های تدارکاتی ارتش آمریکا اخاذى مى‌کنند.

آقاى تیرنى بر این باور است که چنین رویکردی که با مقررات وزارت دفاع آمریکا نیز در تضاد است، مى‌تواند تلاش‌هاى راهبردى ایالات متحده در افغانستان را نافرجام بگذارد.

در گزارش کنگره آمریکا از مبالغى که ارتش ایالات متحده آمریکا به منظور تامین امنیت کاروان‌هاى تدارکاتى خود پرداخت مى‌کند به عنوان یکى از «منابع مهم تامین مالى طالبان» یاد شده است.

بازرسان کنگره آمریکا با بررسى یکى از قراردادهاى چند میلیارد دلارى وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۰۹ براى ارسال حدود ۷۰ درصد از نیازهاى تدارکاتى نیروهاى آمریکایى مستقر در افغانستان، شامل غذا، سوخت، مهمات و سایر ملزومات به این نتایج دست یافته‌اند.

گزارش ارایه شده در کنگره آمریکا در این باره به دنبال انجام شش ماه تحقیقات و با همکارى مقام‌هاى وزارت دفاع این کشور تهیه شده است.

بر اساس این گزارش در چارچوب قرارداد مورد اشاره و قراردادهاى فرعى آن، هر ساله دهها میلیون دلار «در قبال امنیت کاروان‌هاى تدارکاتى» به جنگ‌سالاران در سراسر افغانستان پرداخت مى‌شود.

در این گزارش از این گونه پرداخت‌ها با عنوان «باج»، «رشوه»، «تدابیر امنیتى خاص» یا «پرداخت‌‌های حفاظتی» یاد شده است.

براساس این گزارش، بسیارى از شرکت‌هاى طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکا به مقام‌هاى نظامى این کشور گفته‌اند که جنگ‌سالاران افغانى از آنها در مقابل عبور امن کاروان‌هاى حامل تدارکات نیروهاى آمریکایى درخواست پول مى‌کنند.

بازرسان کنگره آمریکا در گزارش خود با بیان این که این پول‌ها صرف تامین مالى ستیزه‌جویان مى‌شود، افزوده‌اند، این در حالى است که به نگرانى‌هاى امنیتى شرکت‌هاى طرف قرارداد با ارتش آمریکا توجه لازم مبذول نمى‌شود.

بازرسان کنگره آمریکا همچنین در گزارش خود تاکید کرده‌اند، وزارت دفاع آمریکا از آنچه در بین راه برسر کاروان‌هاى حامل تدارکات نیروهاى آمریکایى مى‌آید هیچ اطلاعى ندارد.

تهیه کنندگان این گزارش با تاکید بر این که وزارت دفاع آمریکا باید مسئولیت کامل اقدام‌هاى شرکت‌هاى طرف قرارداد خود را بر عهده بگیرد، خواستار بررسى دقیق قراردادهاى وزارت دفاع با شرکت‌هاى خصوصى و نیز رسیدگى به مساله فساد و پیامدهاى ناشى از سیاست آمریکا در افغانستان شده‌اند.
XS
SM
MD
LG