لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

استقبال روسیه از صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (چپ) و همتای ایرانی‌اش علی‌اکبر صالحی.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (چپ) و همتای ایرانی‌اش علی‌اکبر صالحی.
روسیه روز جمعه، ۲۴ شهریور، از قطعنامه صادرشده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران استقبال کرده و آمریکا نیز با استقبال از این قطعنامه خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوآ، وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای در مورد این قطعنامه گفت: «ما از محتوای آن رضایت داریم. ما نه تنها از رأی‌دهندگان به این قطعنامه، بلکه از تنظیم‌کنندگان آن نیز بودیم.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند و از این‌ که ایران همچنان از قطعنامه‌های شورای امنیت «سرپیچی» می‌کند، «ابراز نگرانی جدی» کرد.

از میان ۳۵ کشور عضو شورای حکام تنها کوبا با این قطعنامه مخالفت کرد؛ سه کشور دیگر نیز به قطعنامه رأی ممتنع دادند.

بیانیه روز جمعه روسیه در مورد اجماعی که بین اکثریت کشورها بر سر تصویب این قطعنامه صورت گرفته گفت که «این نتایج نشانگر آن است که این سند، سندی است باکیفیت و متوازن».

بیانیه روسیه با ذکر این که این قطعنامه «هیچ‌گونه تهدید یا اتهامی را متوجه کسی نکرده‌ است» افزود که مسکو امیدوار است در گفت‌وگوهای هسته‌ای آینده با ایران «فضای مثبت» در میان تمامی طرف‌ها حاکم شود.

روسیه و چین که همواره به تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه صادرات نفت ایران انتقاد داشته‌اند در آغاز نشست این هفته شورای حکام نیز تمایلی به توافق بر سر قطعنامه جدید نداشتند، اما نظر این دو کشور در جریان این نشست تغییر کرده‌ است.

به گفته دیپلمات‌های غربی، تلاشی که غرب برای جلب نظر روسیه و چین در پیوستن به این قطعنامه انجام داد کوششی است در جهت متقاعد ساختن اسرائیل مبنی بر این که رویکرد دیپلماتیک هم‌چنان می‌تواند پیشرفت داشته باشد و چنین رویکردی هنوز هم بر اقدام نظامی ارجحیت دارد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «جامعه بین‌الملل با قاطعیت به ایران اعلام کرد که وظیفه عمل به تعهدات بین‌المللی و تعهداتی که به آژانس دارد و همچنین اثبات این که نیاتش صلح‌آمیز است بر عهده خود ایران است و ما از این قاطعیت جامعه بین‌الملل استقبال می‌کنیم».

استقبال روسیه و آمریکا از این قطعنامه در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس، ۲۳ شهریورماه قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام علیه ایران را «غیرسازنده» خواند و گفت: «این قطعنامه هیچ کمکی به حل مسئله ایران نمی‌کند، فقط وضعیت را پیچیده‌تر و سیاسی‌تر می‌کند.»

قطعنامه جدید صادر شده از سوی شورای حکام، دوازدهمین قطعنامه‌ای است که در ۹ سال گذشته از سوی این شورا علیه ایران صادر می‌شود. نخستین قطعنامه شورای حکام آژانس درباره ایران، ۲۱ شهریورماه ۱۳۸۲ صادر شد.

ایران هم‌چنان بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه هسته‌ای خود پافشاری می‌کند و نگرانی‌های قدرت‌های جهانی در این مورد را بی‌اساس می‌داند.
XS
SM
MD
LG