لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

هواپیماهای ارتش سوریه مواضع مخالفان در حومه دمشق را بمباران کردند


حمله هوایی ارتش به شهر معرةالنعمان در استان ادلب در شمال سوریه.
حمله هوایی ارتش به شهر معرةالنعمان در استان ادلب در شمال سوریه.
فعالان سوری می‌گویند که بمباران هوایی محله «دوما» در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، که روز سه‌شنبه، نهم آبان، روی داد و گلوله‌باران همزمان این محله توسط تانک‌های ارتش سوریه، ۱۸ کشته بر جای گذاشته‌است؛ گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از کشته شدن پنج تن از مخالفان بشار اسد در درگیری با نیروهای دولتی در محله‌ای دیگر در نزدیکی دمشق است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حملات هوایی جنگنده های ارتش سوریه به حومه دمشق پس از آن صورت گرفته‌است که مخالفان دولت سوریه در همین روز یک ژنرال بلندپایه نیروی هوایی این کشور را به قتل رساندند.

بنا بر این گزارش، سرلشکر عبدالله محمود الخالدی، ژنرال نیروی هوایی و از افسران بلندپایه نزدیک به بشار اسد در حالی که قصد داشت از اتوموبیل شخصی‌اش در محله «رکن‌الدین» دمشق پیاده شود به ضرب گلوله به قتل رسیده‌است.

آسوشیتدپرس هم‌چنین خبر می‌دهد که جنگنده های ارتش سوریه بامداد چهارشنبه نیز محله «غوطه» در شرق دمشق و هم‌چنین شهر مَعرةالنُعمان که در دست مخالفان است را بمباران کرده‌اند اما از این مناطق بمباران‌شده، تلفاتی گزارش نشده‌است.

روز سه‌شنبه اما دست‌کم ۱۸۵ نفر در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست دادند که تعداد کشته‌شدگان بحران سوریه از آغاز درگیری‌های مارس سال گذشته را به بیش از ۳۶ هزار نفر رسانده است.

حملات هوایی دولت بشار اسد به شهر مهم معرةالنعمان که در شاهراه میان دمشق و حلب واقع شده از روز سه‌شنبه آغاز شده‌است و بنا بر گزارش‌ها، نیروی زمینی ارتش نیز سعی در پیشروی به سوی این شهر دارد.

تسخیر معرةالنعمان از سوی مخالفان، راه اصلی ارسال تدارکات از سوی دولت به نظامیان مستقر در شهر حلب را بسته‌است و به این خاطر ارتش سوریه شهر معرةالنعمان و حومه آن را هم‌اینک در معرض بمباران و گلوله‌باران شدید قرار داده‌است.

نیروهای دولتی و مخالفان رییس جمهوری سوریه از ماه ژوئیه در شهر حلب که بزرگ‌ترین شهر این کشور است درگیر نبردی خونین شده‌اند و این درگیری‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

روز دوشنبه نیز جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه اقدام به بمباران بسیاری از نقاط این کشور کرده بودند که به گفته فعالان سوری، در جریان آن بیش از ۸۰ نفر جان خود را از دست دادند.

در همان روز ۱۰ نفر نیز بر اثر انفجار خودرویی در حومه دمشق کشته شدند.

طرفین درگیری قرار بود به مناسبت عید قربان آتش‌بسی چهارروزه را که از حمایت سازمان ملل متحد نیز برخوردار بود رعایت کنند اما این آتش‌بس شکسته شد و تأسف دبیرکل سازمان ملل را دربر داشت.

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه در مسکو، اوضاع سوریه را «بسیار خطرناک و در حال بدتر شدن» توصیف کرده و گفت که سوریه دچار «جنگ داخلی» است.
XS
SM
MD
LG