لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

ناآرامی‌های لندن به چند شهر دیگر بریتانیا سرایت کرد


غارت یک فروشگاه لباس‌فروشی در پکهام لندن- دوشنبه شب.
غارت یک فروشگاه لباس‌فروشی در پکهام لندن- دوشنبه شب.
لندن دوشنبه شب برای سومین شب متوالی شاهد ناآرامی‌های گسترده و تخریب اموال عمومی از سوی تظاهر کنندگان خشمگین بود. گزارش‌های رسیده حاکی است که این ناآرامی‌ها به چند شهر دیگر بریتانیا از جمله بیرمنگهام، بریستول و لیورپول سرایت کرده‌است.

روز سه‌شنبه دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در یک جلسه اضطراری صحنه‌های این ناآرامی‌ها را «تهوع‌آور» خواند و قول داد همه اقدامات لازم را برای بازگرداندن نظم به خیابان‌های بریتانیا انجام دهد.

گروه‌هایی از جوانان و نوجوانان بریتانیایی طی سه شب گذشته در لندن با راهپیمایی در خیابان‌های مختلف شهر اقدام به ایجاد حریق، غارت و شکستن اموال عمومی کرده‌اند.

پلیس انگلیس از روز شنبه حدود ۴۵۰ نفر را در این رابطه دستگیر کرده‌ است که در جریان این بازداشت‌ها ده‌ها نفر از جمله ۹ مامور پلیس نیز زخمی شده‌اند.

گزارش شهران طبری درباره نا آرامی های لندن و گفت و گو با مراد قریشی، نماینده شورای شهر لندن
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم


این آشوب در غروب روز شنبه و پس از مراسم اعتراض به مرگ جوان ۲۹ ساله‌ای که هفته پیش در جریان تیراندازی پلیس کشته شده بود، آغاز شد.

«آدریان هنستوک» فرمانده پلیس شهری لندن در بیانیه‌ای گفت: «کشته شدن مارک دوگان، پدر چهار فرزند در جریان تیراندازی پلیس، اقدامی اسف‌بار است و نیروهای پلیس تلاش خود را برای روشن شدن این قضیه خواهند کرد ولی این دلیل نمی‌شود که اقلیت بزهکار به خانه و کار و شغل مردم آسیب بزنند.»

سیاستمداران و پلیس بریتانیا می‌گویند مسبب این آشوب که بدترین ناآرامی این کشور از دهه هشتاد میلادی به این سو است، «اوباش فرصت‌طلب و بزهکاران» هستند.

 ناآرامی‌ها در لندن به چند شهر دیگر بریتانیا سرایت کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:26 0:00


اما ساکنان مناطق خسارت‌دیده و برخی از مفسران می‌گویند که تنش‌های اجتماعی در این محلات و خشم از نابرابری‌های اقتصادی باعث بروز چنین آشوبی شده است.

پلیس هم‌اینک در حدود ۱۷۰۰ مامور دیگر را به مناطق ناآرام اعزام کرده و در چند منطقه آشوب‌زده نیز خودروهای زرهی نفربر در رفت‌وآمد هستند اما جابجایی سریع گروه‌های آشوبگر که هماهنگی‌های خود را از طریق پیام‌های توئیتری انجام می‌دهند کار مهار این آشوب را سخت‌تر کرده‌است.

بوريس جانسون، شهردار لندن هم از اين بروز آشوب ابراز تاسف کرده است. به گزارش روزنامه گاردين، مقامات پليس اذعان دارند که پيش‌بينی چنين آشوب گسترده‌ای را نداشته و غافلگير شده‌اند.

در بیرمنگهام، واقع در ۱۹۵ کیلومتری شمال لندن، نیز گروهی در شب سه شنبه اقدام به شکستن شیشه ها و غارت فروشگاه‌ها کردند که پلیس ۸۷ نفر از آنان را دستگیر کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، در بریستول نیز ۱۵۰ جوان به تخریب اموال در خیابان‌ها دست زدند و در شهر لیورپول گروهی تمامی شیشه‌های یک ایستگاه پلیس را شکسته و خودروی پلیس را به آتش کشیدند.

«اگر سنتان به بزهکاری می‌رسد، سنتان به کیفر دیدن هم می‌رسد»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه پارلمان این کشور را برای برگزاری نشست فوری فراخواند و در یک جلسه اضطراری قول داد تا «تمام اقدامات لازم را برای بازگرداندن نظم به خیابان‌های بریتانیا و امن کردن معابر برای شهروندان قانونمند» انجام دهد.

نخست‌وزیر بریتانیا که برای رسیدگی به این تحولات در میانه تعطیلات تابستانی خود به لندن بازگشته در ادامه با محکوم کردن آنچه که آن را «صحنه‌های تهوع‌آور غارت، خرابکاری و دستبرد و سرقت» نامید از بازداشت ۴۵۰ نفر در این رابطه خبر داد.

دیوید کامرون خطاب به آشوبگران اظهار داشت: «پنجه نیرومند قانون را حس خواهید کرد؛ و اگر سنتان به اندازه‌ای رسیده که این جرایم را مرتکب شوید، سنتان برای دریافت مجازات مربوطه هم کافی است.»

وی افزود که فراخوان نمایندگان پارلمان زمینه را فراهم می‌کند تا این نمایندگان «جمیعاً این جرایم را محکوم کرده و یکصدا بر بازسازی این مناطق مسکونی تأکید کنند.»

ایران: پلیس انگلیس در برخورد با تظاهرکنندگان خویشتن‌داری کند

همزمان با نا آرامی های لندن، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار خویشتن‌داری پلیس انگلیس در برخورد با تظاهر کنندگان در منطقه تاتنهام شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، طی سخنانی خواستار «خویشتن‌داری پلیس انگلیس در برخورد با تظاهرکنندگان در منطقه تاتنهام» شد.

رامین مهمان‌پرست از آشوب‌های منطقه تاتنهام در شمال لندن به عنوان «تظاهرات گسترده» نام برد که «در اعتراض به کشته شدن یک جوان سیاه‌پوست ازجانب پلیس انگلیس آغاز شده‌است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران از دولت انگلیس خواست تا «از هرگونه برخورد خشونت‌آمیز پلیس این کشور جلوگیری کند و با انجام گفت‌وگو و بررسی درخواست‌های تظاهرکنندگان موجب بازگشت آرامش شود.»

درخواست سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی مطرح می شود که مقام های ایران در دو سال گذشته و در واکنش به اعتراض های گسترده خیابانی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، تظاهرکنندگان مسالمت جو را «اوباش» و «عوامل وابسته به نیروهای خارجی» معرفی کردند و اعتراض ها را را به شدت سرکوب کردند.
XS
SM
MD
LG