لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

ابراز نگرانی مقام‌های آمریکایی از «تهدیدها» علیه امنیت سوچی


«متیو آلسِن»، مدیر مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا.
«متیو آلسِن»، مدیر مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا.
تنها دو روز مانده به گشایش بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه، مقام‌های آمریکایی می‌گویند اطلاعاتی در مورد «تهدیدهایی مشخص» در دست دارند که باعث نگرانی در مورد امنیت این بازی‌هاست.

به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، این مطلب را متیو آلسِن، مدیر مرکز ضدتروریسم ملی آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن، در گزارش خود به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان ایالات متحده عنوان کرده است.

وی توضیح داد که نیروهای اطلاعاتی آمریکا در همکاری نزدیک با روسیه و دیگر شرکای ایالات متحده در حال نظارت و پیگیری این تهدیدها هستند.

متیو آلسن افزود: «تهدید تروریستی اصلی از جانب "امارت قفقاز" است که اصلی‌ترین گروه تروریستی در روسیه به‌ شمار می‌رود. این گروه قصد خود برای حمله به این بازی‌ها را به روشنی اعلام کرده‌ است.»

به گفته او، احتمال آن می‌رود که حملات احتمالی در مناطقی خارج از محوطه‌های اصلی برگزاری بازی‌های زمستانی صورت بگیرد.

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در نظری مشابه به سی‌ان‌ان گفت که به باور او از آنجا که «روس‌ها برای تأمین امنیت بازی‌ها محافظان و سلاح‌های زیادی را به‌ کار گرفته و در بسیاری نقاط دروازه‌های امنیتی قرار داده‌اند» تهدید اصلی متوجه محوطه‌ اصلی بازی‌ها نخواهد بود.

وی با این حال افزود که «البته سطح توجه و تلاشی که نه تنها چچن‌ها و دیگر اقوام منطقه، بلکه گروه‌های بیرون از منطقه برای اقدامات خشونت‌بار در جریان بازی‌ها نشان داده‌اند مایه نگرانی زیادی است.»

در همین حال ولفگانگ آیشر، سخنگوی کمیته المپیک اتریش، روز چهارشنبه به سی‌ان‌ان خبر داد که این کمیته نامه‌ای تهدیدآمیز به زبان آلمانی دریافت کرده که در آن تهدیداتی علیه دو ورزشکار زن تیم اتریش درج شده‌ است.

پیش از این، خبرگزاری‌ها ویدئو و پیامی را از رهبر شبه‌نظامیان قفقاز منتشر کرده‌اند که وی از تمام نیروهای خود می‌خواهد «با تمام قوا» جلو انجام المپیک زمستانی در سوچی را بگیرند.

نگرانی‌های امنیتی در هفته‌‌های اخیر با وقوع انفجارهای انتحاری در شهر ولگوگراد که در ۷۰۰ کیلومتری سوچی واقع شده افزایش یافته است.

اوایل بهمن‌ماه، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، به روسیه پیشنهاد داد که آماده است برای حفظ امنیت بازی‌های المپیک زمستانی به طور کامل با این کشور همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دریادار جان کربی، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، خبر داده‌ است که دو ناو آمریکایی در دریای سیاه در تماس دائمی با مقامات روسیه در حال آماده‌باش قرار دارند، اما افزود که تا این زمان هنوز درخواستی در این خصوص از سوی روسیه مطرح نشده است.

بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ از ۷ فوریه، ۱۸ بهمن‌ماه، تا ۲۳ فوریه در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه در نزدیکی مرز روسیه با گرجستان برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG