لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۰

محکومیت یک شهروند آمریکا به نقض تحریم علیه ایران


«علی صابونچی» متهم است که قطعاتی را برای صنعت نفت ایران صادر می‌کرده‌است
«علی صابونچی» متهم است که قطعاتی را برای صنعت نفت ایران صادر می‌کرده‌است

گزارش‌ها حاکی است روز دوشنبه ۲۰ مرداد یکی از اهالی ایالت مریلند آمریکا به اتهام صدور محصولات صنعتی ساخت آمریکا به ایران از سوی دادگاه محکوم شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دادگاه فدرال آمریکا پس از دو هفته رسیدگی قضایی، روز دوشنبه «علی صابونچی» را درخصوص اتهام یادشده مجرم شناخت.

در حکم دادگاه آمده‌است که «علی صابونچی»، ۳۴ ساله، با همدستی دیگران اقدام به نقض قوانین تحریم تجاری آمریکا علیه ایران کرده‌است.

روزنامه «سان» شهر بالتیمور مریلند نیز می‌نویسد که «علی صابونچی» شهروند آمریکا است و اقدامات خود را با همدستی دو شهروند ایرانی انجام داده‌است.

قضات دادگاه فدرال می‌گویند که آقای صابونچی ازجمله اقدام به صدور اجزای فیلتر فولاد ضدزنگ به ایران کرده که عمدتاً در صنعت نفت و گاز کاربرد دارد.

پمپ‌های مایعات، ابزار اندازه‌گیری جریان مایعات، دریچه‌ها و دیگر قطعات صنعتی از دیگر مواردی است که به گفته دادگاه، آقای صابونچی برخلاف قانون به صدور آنها اقدام کرده‌بوده‌است.

«علی صابونچی» هم‌اینک به جرم صادرات غیرقانونی به یک کشور تحت تحریم، با محکومیت حداکثر ۲۰ سال زندان روبه‌رو است.

هدف ایالات متحده از اعمال تحریم علیه صنعت نفت و گاز ایران، در کنار دیگر تحریم‌ها، فشار بر جمهوری اسلامی برای رفع نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران اعلام شده‌است.

اقدام به نقض تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون طی سال‌ها افراد مختلفی را راهی زندان کرده‌است که بسیاری از آنها از شهروندان آمریکایی هستند.

دولت آمریکا هم‌چنین شرکت‌های بزرگ مختلف را در سطح جهان به خاطر نقض تحریم‌ها علیه ایران و چند کشور دیگر جریمه نقدی کرده‌است.

در یکی از این اقدام‌ها، دولت آمریکا روز ۱۵ خرداد سال‌جاری شرکت هواپیمایی هلندی فوکر را به خاطر فروش قطعات هواپیما به ایران و سودان و نقض تحریم‌های واشینگتن علیه این دو کشور، مبلغ ۲۱ میلیون دلار جریمه کرد.

XS
SM
MD
LG