لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

یک کمپانی دیگر به دلیل نقض تحریم ایران جریمه میلیونی می‌شود


وزارت خزانه‌داری ایالات متحده
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده
دولت آمریکا شرکت هواپیمایی هلندی فوکر را به خاطر فروش قطعات هواپیما به ایران و سودان و نقض تحریم‌های واشینگتن علیه این دو کشور، مبلغ ۲۱ میلیون دلار جریمه کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۵ خرداد، اعلام کرد که مذاکراتش با کمپانی «فوکر سرویسز» به گونه‌ای پیش رفته که این شرکت هواپیمایی مسئولیت «عمل آشکار» خود در نقض تحریم‌ها را پذیرفته و موافقت کرده است که این مبلغ جریمه را بپردازد.

این گزارش می‌گوید که شرکت فوکر متهم به هزار و ۱۵۰ مورد نقض تحریم‌های آمریکا به خاطر فروش غیرمستقیم قطعات یدکی هواپیما به مشتریان خود در ایران و سودان است، مواردی که در خلال سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ رخ داده است.

این قطعات یدکی هم از تولیدات شرکت‌های آمریکایی هستند و هم از محصولات شرکت فوکر که در ایالات متحده تولید شده‌اند و از همین رو این شرکت هواپیمایی برای فروش آنها به ایران و سودان باید مجوز دولت آمریکا را در اختیار می‌داشت.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در این باره آمده است: «شرکت فوکر با صادرات غیرقانونی قطعات یدکی هواپیما به کشورهای نام‌برده [ایران و سودان] آشکارا قوانین کیفری ایالات متحده را نقض کردند و هیچ گاه با این فعالیت غیرقانونی مدارا نخواهد شد.»

این بیانیه می‌افزاید، دستیابی به توافق بر سر پرداخت جریمه مستلزم آن است که فوکر «مسئولیت عمل مجرمانه خود و کارکنانش را بپذیرد» که در این صورت تعقیب قضایی آن به تاخیر می‌افتد.

شرکت هواپیمایی فوکر در حالی ۲۱ میلیون دلار جریمه به ایالات متحده می‌پردازد که هم‌اکنون پرونده بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا به محل مناقشه‌‌ میان اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

این بانک فرانسوی نیز متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران و کوبا است، اما جریمه‌ای که دستگاه قضایی ایالات متحده برای آن در نظر گرفته حدود ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده است.

فرانسه هشدار داده است که چنین جریمه‌ای بر اقتصاد این کشور و اروپا تاثیر منفی خواهد گذاشت و از این رو خواستار مداخله باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شده است، اما آقای اوباما می‌گوید که در این پرونده قضایی نمی‌تواند دخالت کند.
XS
SM
MD
LG