لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

عفو بین‌الملل: شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با مصرف روغن پالم در نقض حقوق بشر دخیلند


کودکان کار در مزارع تولید روغن پالم
کودکان کار در مزارع تولید روغن پالم

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به نام چند شرکت بزرگ بین‌المللی که از روغن پالم در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند، از «نقض گسترده حقوق بشر» در فرایند تولید این روغن خبر داد.

در بیانیه عفو بین‌الملل که چهارشنبه ۱۰ آذر منتشر شد، آمده که شرکت‌های مشهور و عظیم بین‌المللی مانند نستله، کالگیت‌پالم‌الیو، الوانس، رکیت بنکیزر، کیلاگز، ای‌دی‌ام، آفامسا، پراکتر و گمبل و یونیلور، از روغن پالم به طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل گفته که روغن پالم در اندونزی، با «نقض شوکه کننده حقوق بشر مانند کار کودکان بعضا هشت ساله در شرایط وحشتناک» تولید می‌شود.

این سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر، شرکت مالک کشتزارهای گیاه نخل روغنی در اندونزی را شرکت سنگاپوری ویلمار معرفی کرده است.

عفو بین‌الملل شرکت‌های بزرگ نام‌برده را به «چشم بستن بر استثمار کارگران در چرخه تولید» خود متهم کرده و گفته که این مسئله «علیرغم وعده آنها به مشتریانشان برای استثمار نکردن کارگران» رخ می‌دهد.

مگنا آبراهام، بازرس ارشد عفو بین‌الملل در توضیح این مسئله گفته است: «شرکت‌های عظیمی مانند کالگیت، نستله و یونیلور به مشتریان خود اطمینان می‌دهند که در محصولاتشان از روغن پالم مناسب استفاده می‌کنند اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که روغن پالم هر چیزی است به جز این. هیچ چیز مناسبی در روغنی وجود ندارد که برای تولیدش از کارگران اجباری و کودکان کار استفاده می‌شود».

بازرس ارشد عفو بین‌الملل افزوده است: «سوءاستفاده‌ای که توسط ویلمار در جریان تولید روغن پالم صورت می‌گیرد، تنها به نشانه‌ها محدود نیست بلکه نتیجه قابل پیشبینی و ساختاری روش تجارتی ویلمار است».

بستنی‌های مگنوم، وسایل بهداشتی داو، شکلات‌های کیت‌کت، خمیردندان‌های کالگیت و شامپوهای پانتن تنها چند محصول تولیدشده توسط شرکت‌های مصرف‌کننده روغن پالم هستند.

روغن پالم در صنایع لبنی و غذایی ایران نیز به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود.

مقام‌های ارشد دولت حسن روحانی در ابتدا به شدت علیه مصرف این روغن در ایران موضع گرفتند و روغن پالم را برای سلامتی مضر معرفی کردند، اما پس از مدتی از مواضع اولیه خود کوتاه آمدند.

XS
SM
MD
LG