لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

احمدرضا جلالی، پژوهشگر زندانی، «مجددا اعتصاب غذا کرد»


ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک زندانی در ایران، در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر داد که در پی مخالفت قاضی صلواتی با وکلای مدافع همسرش، آقای جلالی بار دیگر دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم مهران‌نیا روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، به رادیوفردا گفت که به دنبال وعده یک مقام وزارت اطلاعات به بازنگری در پرونده همسرش، آقای جلالی به مدت سه روز اعتصاب غذای خود را شکسته است، اما پس از آن که قاضی صلواتی شخصا به او اعلام کرد که هیچ یک از وکلایش اجازه دفاع از او را ندارند، آقای جلالی از روز چهارشنبه بار دیگر اعتصاب غذای خود را از سر گرفت.

احمدرضا جلالی پزشک و پژوهشگر ساکن سوئد است که با دانشگاه پیه‌مونته ایتالیا در حوزه مدیریت بحران همکاری دارد.

او در سال‌های اخیر چند بار به دعوت نهادهای علمی و دانشگاهی به ایران سفر کرده است تا در برنامه‌های تحقیقاتی و علمی مشارکت کند.

در آخرین مورد از این سفرها، در روز پنج اردیبهشت سال جاری در تهران آقای جلالی بازداشت شد و حدود هفت ماه در سلول انفرادی زندانی بود.

این پژوهشگر و پزشک زندانی از اوایل دی‌ماه در اعتراض به نحوه رسیدگی به پرونده‌اش، اعتصاب غذا کرد.

پیش از این، ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، و سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده بودند که قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به طور شفاهی به این پژوهشگر زندانی گفته که او به اتهام‌هایی مانند «جاسوسی» یا «همکاری با کشورهای دشمن» به اعدام محکوم خواهد شد.

اما مدتی بعد یک منبع مطلع از پرونده آقای جلالی به رادیوفردا گفت که «یک مقام وزارت اطلاعات» در زندان اوین به احمدرضا جلالی گفته که «پرونده‌اش مجددا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت».

با وجود این، خانم مهران‌نیا می‌گوید که قاضی صلواتی در دیدار با همسرش در زندان اوین به او گفته که هیچ یک از وکلای معرفی شده توسط او اجازه دفاع از وی را ندارند و آقای جلالی اکنون بدون وکیل است.

به گفته همسر این پژوهشگر زندانی، محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری دو وکیل مدافعی بودند که توسط احمدرضا جلالی معرفی شدند، اما قاضی صلواتی با هر دو آنها مخالفت کرده است.

ویدا مهران‌نیا روز چهارشنبه همچنین به رادیوفردا گفت که، بر اساس اطلاعات او، مسئله همسرش در سفر اخیر نخست وزیر سوئد به ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده، اما پاسخ مشخصی از طرف آنها به دنبال نداشته است.

XS
SM
MD
LG