لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

انتقاد کویتی‌پور از برخوردهای جمهوری اسلامی با بهروز وثوقی، حبیب و فرهاد


غلام کویتی‌پور در مصاحبه با برنامه اینترنتی «۳۵» با اجرای فریدون جیرانی
غلام کویتی‌پور در مصاحبه با برنامه اینترنتی «۳۵» با اجرای فریدون جیرانی

غلام کویتی‌پور، نوحه‌خوان مشهور جنگ هشت ساله با عراق و مداح باسابقه، از رفتار جمهوری اسلامی با هنرمندان از جمله ممنوع‌الکار شدن آنان، رفتار صداوسیما با محمدرضا شجریان، مخالفت با خوانندگی حببیب محبیان و اجازه ندادن به بهروز وثوقی برای سفر به ایران شدیدا انتقاد کرد.

آقای کویتی‌پور در مصاحبه با برنامه اینترنتی «۳۵» با اجرای فریدون جیرانی، از ام‌کلثوم، خواننده مشهور عرب، خوانندگانی چون محمد عبدالوهاب و همچنین غلامحسین بنان، خواننده ایرانی به عنوان خوانندگانی نام برد که «فرهنگ غنی» را در کنار موسیقی به مردم عرضه می‌کردند و پس از مرگ نیز «جاودانه‌اند».

این مداح مشهور با اشاره به مصاحبه‌های پیشین خود گفت که مسئولان جمهوری اسلامی قدر فرهاد مهراد و فریدون فروغی را ندانستند.

فرهاد مهرداد که به عنوان یکی از خواننده‌های سیاسی و مخالف پیش از انقلاب اسلامی در ایران شناخته می‌شد، پس از انقلاب تا سال ۷۲ از کار منع شد.

بعد از درگذشت این هنرمند تعدادی از آثار او از صداوسیما پخش شد که همسرش به این اقدام و سوءاستفاده از آثار او در کلیپ‌های انتخاباتی و تیتراژ برخی برنامه‌های تلویزیونی اعتراض کرد و پخش آنها با شکایت او متوقف شد.

فریدون فروغی هم که به اجرای ترانه‌های سیاسی در قبل و بعد از انقلاب ۵۷ از جمله «یار دبستانی من» مشهور بود، پس از سال ۶۰ ممنوع‌الکار شد.

«نگاه هنری مسئولان فرهنگی ما کور است»

آقای کویتی‌پور در ادامه سخنانش ضمن انتقاد از «بد» خوانده شدن موسیقی در کنار مداحی افزود: «این چه نگاهی است که موسیقی را در کنار امثال من بد می‌دانند؟ کار من موسیقی بوده است. مگر محمدرضا شجریان و محمد اصفهانی قاری قرآن نبودند؟»

او اضافه کرد: «متاسفانه نگاه هنری مسئولان فرهنگی ما کور است. یعنی تا این حد فاجعه است».

این خواننده مشهور با اشاره به گذشت ۳۷ سال از انقلاب ایران از مسئولان خواست که «فضای هنری باز شود» و افزود که در ۳۷ سال گذشته «دافعه ما بیشتر از جاذبه ما بوده است».

آقای کویتی‌پور اضافه کرد: «چرا جوان ما وقتی نفر شماره یک موسیقی در جهان می‌شود، دو روز بعد در کشور خود محروم می‌شود؟»

وی تاکید کرد: «چرا وقتی یک شاعر شعری تاثیرگذار می‌گوید باید ممنوع‌الکار شود؟ چرا یک جوانی که می‌تواند ۲۴ ساز را بنوازد باید از کشور برود؟ چرا ما راحت از قدرت‌ خود استفاده می‌کنیم و هنرمند را دربه‌در می کنیم؟»

آقای کویتی‌پور ضمن انتقاد از رفتارهای انجام شده با هنرمندانی چون بهروز وثوقی و حبیب محبیان، خطاب به مسئولان فرهنگی ایران گفت: «نکنید این ظلم‌ها را».

وی اضافه کرد: «بهروز وثوقی چه گناهی کرده که باید پشت مرز ترکیه بایستد و پدر مریضش را که در حال احتضار است، ببیند و خداحافظی کند؟ کجای فرهنگ ایرانی و اسلامی این اجازه را به ما می‌دهد؟»

بهروز وثوقی چه گناهی کرده که باید پشت مرز ترکیه بایستد و پدر مریضش را که در حال احتضار است، ببیند و خداحافظی کند؟ کجای فرهنگ ایرانی و اسلامی این اجازه را به ما می‌دهد؟
غلام کویتی‌پور

این نوحه‌خوان و مداح مشهور همچنین با اشاره به رفتاری که با حبیب محبیان در ایران شد، افزود: «اگر نمی‌خواهید خواننده‌ای بخواند چرا به وی پیغام می‌دهید که بیاید و بعد که به کشور می‌‌آید فوت می‌کند. آن هم شخصیتی که سمبل ادب بود».

حبیب محبیان که پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرده بود، در سال ۸۸ به ایران بازگشت و پیگیر دریافت مجوز برای فعالیت‌ هنری‌اش شد، اما نتوانست به صورت رسمی برای انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت در داخل کشور مجوز بگیرد.

این نوازنده و آهنگساز مطرح و خواننده ترانه‌های مشهوری مانند «مرد تنهای شب»، «شهلا»، «مادر» و «بزن باران»، ۲۱ خرداد امسال در ۶۳ سالگی در شهر رامسر درگذشت.

«از موسیقی جهان خیلی عقب هستیم»

آقای کویتی‌پور در این مصاحبه درباره وضعیت موسیقی ایران نیز گفت که «رفتار مسئولان در ذوق هنری تاثیر می‌گذارد و جلوی رشد را می‌گیرد».

وی با بیان اینکه ما امروز از موسیقی جهان خیلی عقب هستیم، گفت: «چرا نباید موسیقی صداوسیما بودجه داشته باشد، چرا نباید ارکستر سمفونیک بودجه داشته باشد؟»

این خواننده ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما در حوزه موسیقی افزود: «امروز تلویزیون صدای شجریان که نقش استادی در موسیقی دارد را پخش نمی‌کند ولی صدای افرادی را پخش می‌کند که حتی حرف زدن هم بلد نیستند».

وی با اشاره به پخش نشدن دعای «ربنا»ی محمدرضا شجریان از تلویزیون ایران افزود که «وقتی اثری با خون و رگ مردم عجین شد صداوسیما آن اثر را پخش کند یا نکند، دیگر تاثیری ندارد».

آقای کویتی‌پور گفت: «صداوسیما در بخش دفاع مقدس هم بسیار بی‌سلیقه است. آن قدر صحنه‌های هشت سال دفاع مقدس به صورت تکراری نشان می‌دهد که حتی من که در جنگ بودم دلزده می‌شوم در حالی که هنوز صحنه‌های نابی از این روزها باقی مانده است».

امروز تلویزیون صدای شجریان که نقش استادی در موسیقی دارد را پخش نمی‌کند ولی صدای افرادی را پخش می‌کند که حتی حرف زدن هم بلد نیستند.
کویتی‌پور

محمدرضا شجریان، از چهره‌های سرشناس آواز و موسیقی سنتی ایرانی پس از موضع‌گیری‌هایش درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ برای اجرای برنامه و انتشار کارهایش با در ایران مشکلاتی مواجه شد.

غلام کویتی‌پور از مداحان مشهور ایرانی است که به همراه مداحانی چون صادق آهنگران در جبهه‌های جنگ ایران و عراق مداحی می‌کرد و نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» از جمله اجراهای مشهور اوست.

با این حال آقای کویتی‌پور در این مصاحبه گفت که نه بیمه است، نه حقوق بازنشستگی می‌گیرد و پرونده او هم در سپاه پاسداران گم شده است.

سخنان این مداح مشهور در حالی بیان شده است که تعدادی از مداحانی که در جنگ ایران و عراق شرکت داشتند از نیروهای سپاه پاسداران محسوب می‌شوند و از جمله صادق آهنگران، درجه سرتیپ دومی دارد.

«روند بازسازی خرمشهر در‌ شان مردم این شهر نیست»

آقای کویتی‌پور در این مصاحبه همچنین محمد جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر، را فردی «مومن» خواند و گفت بعد از او این ویژگی را در حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه که در سوریه کشته شد، دیده است.

محمدعلی جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر و از فرماندهان مشهور سال‌های ابتدایی جنگ ایران و عراق بود که بر اثر سانحه هوایی کشته شد.

آقای کویتی‌پور که در خرمشهر متولد شده است، در این مصاحبه همچنین گفت که خرمشهر دوران جنگ که «خرابه» بوده را بیشتر از خرمشهر فعلی دوست دارد و روند بازسازی خرمشهر «در‌ شان مردم این شهر نیست».

وی در ابتدای این مصاحبه گفت که قبل از انقلاب سرباز نیروی هوایی و عضو گروه موسیقی ارتش بوده و در هتل‌ها برنامه موسیقی اجرا می‌کرده است.

به گفته آقای کویتی‌پور، برادر بزرگترش قبل از انقلاب مغازه نوارفروشی داشته و به شش استان نوار ارسال می‌کرده اما پس از انقلاب ۵۷، قبل از اینکه فتوایی درباره موسیقی صادر شود و مغازه‌های نوار فروشی تعطیل شوند، او «دوراندیش» بود و مغازه خود را تعطیل کرد.

XS
SM
MD
LG