لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

جنجال برگزاری کنسرت، به استعفای مدیرکل ارشاد قم منجر شد


آقای دانشی که خود روحانی است نوشته که «دغدغه‌های مراجع عظام تقلید و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را کاملا درک می‌کند».
آقای دانشی که خود روحانی است نوشته که «دغدغه‌های مراجع عظام تقلید و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را کاملا درک می‌کند».

عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، از سمت خود استعفا داده و به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استعفای او را پذیرفته است.

استعفای آقای دانشی ۱۰ روز پس از آن صورت می‌گیرد که برگزاری یک کنسرت موسیقی در شهر قم خشم تعدادی از روحانیون این شهر را برانگیخت.

محمد یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از روحانیون ارشد در جمهوری اسلامی، یکی از کسانی بود که به شدت به برگزاری این کنسرت واکنش نشان داد.

آقای یزدی گفت که در قم حتی نباید تئاتر خیابانی اجرا شود.

عباس دانشی که خود روحانی است، در متن استعفانامه‌اش نوشته که «دغدغه‌های مراجع عظام تقلید و اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را کاملاً درک نموده و عمیقا به آنها احترام می‌گذارم» زیرا «این دغدغه‌ها برخاسته از عمق باورهای دینی و اعتقادی و گرامیداشت‌ شأن شهر مقدس قم و حرم مطهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه» است.

این نامه یکشنبه ۱۸ مهر منتشر شده است.

عباس دانشی با اشاره به آنچه «رنجش خاطر این عزیزان» توصیف کرده، خطاب به علی جنتی نوشته است: «علی‌رغم اینکه هیچگونه تخلف عمدی از معیارهای دینی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت نگرفته، برای باز گذاشتن دست حضرتعالی در مدیریت این رویداد و کاهش انتقادات علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت محترم به ویژه در شرایط حساس کنونی لازم می‌دانم مراتب استعفای خود را به جنابعالی تقدیم دارم».

در حالی‌که دولت حسن روحانی می‌گوید این واکنش‌ها انتخاباتی است، مدیرکل مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تاکید کرده که «برپایی کنسرت در هر شکل و نوع آن در قم مصلحت وزارت ارشاد نیست».

آقای دانشی گفته «آنچه روز سه‌شنبه هشتم مهرماه اجرا شد به هیچ وجه کنسرت موسیقی نبود» اما با وجود این، او «در اولین فرصت پس از وقوع این حواشی در ملاقات‌های حضوری و مصاحبه‌های خود از آن عذرخواهی کرد».

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفته که «برنامه از نظر شکل و محتوا کاملاً منطبق بر معیارهای اسلامی بوده» و افزوده است: «بعد از پایان مراسم متاسفانه عده‌ای از بانوان رعایت حجاب اسلامی را نکرده‌اند و افرادی با انگیزه سیاسی صرفاً به گرفتن عکس از صحنه‌های نامناسب مبادرت ورزیده و این تصاویر را در اختیار بعضی از مراجع معظم و اعضای محترم جامعه مدرسین گذاشته‌اند».

شهر قم، میزبان حوزه علمیه قم است که بزرگترین مرکز فقهی و محل تجمع مراجع تقلید شیعیان است.

XS
SM
MD
LG