لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

ایران و کره جنوبی از هفته آینده معامله با یورو را آغاز می‌کنند


یورو واحد پولی مشترک ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا است.
یورو واحد پولی مشترک ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

وزیر اقتصاد کره جنوبی اعلام کرد که کشورش تا چهار روز دیگر معاملات با ایران را با یورو آغاز خواهد کرد. یورو واحد پولی مشترک ۱۹ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یو ایل هو، وزیر اقتصاد کره جنوبی گفت که معاملات یورویی با ایران از روز دوشنبه هشتم شهریور آغاز خواهد شد.

اگرچه بعد از اجرای توافق هسته‌ای با قدرت جهانی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران کاهش یافته است، اما ایران همچنان از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم است و امکان معامله با دلار هم ندارد.

وزیر اقتصاد کره جنوبی گفت که معامله با ایران به وسیله یورو، موانع پیش روی دو کشور برای تسهیل سرمایه گذاری‌ها و معاملات تجاری را به شکل قابل توجهی حل خواهد کرد.

یو ایل هو، از بانک‌های «کا‌ای بی‌هانا»، «شینهان» و «ووری» به عنوان بانک‌های عامل برای انجام نقل و انتقالات یورویی میان ایران و کره جنوبی نام برد.

این گزارش می‌افزاید که سئول تاکنون پول نفت وارداتی از ایران و پرداخت‌ها برای پروژه‌های عمرانی در این کشور را از طریق واحد پولی خود «وون» انجام می‌داده است.

ایران اخیرا اعلام کرده بود با همه خریداران نفت خود توافق کرده است که قیمت نفت وارداتی از این کشور با ارز یورو پرداخت شود. ایران صادرات نفت خود را نسبت به دوران تحریم‌ها تا دو برابر افزایش داده و به بالای دو میلیون بشکه در روز رسانده است.

ایران همچنین بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز صادرات میعانات گازی دارد که کره جنوبی مهمترین مشتری آن است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی هم با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد این کشور نوشت که بر اساس آمارهای گمرکی، تجارت دوجانبه کره جنوبی و ایران در سال ۲۰۱۵ به شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۷ میلیارد دلار بود.

آمارهای گمرکی ایران نیز نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال جاری میلادی، صادرات ایران به سئول ۲۵ برابر افزایش یافته است. آمارهای چهارماهه اول سال هنوز با جزئیات منتشر نشده است، اما کره در میان پنج کشور اصلی واردکننده و صادرکننده کالا به ایران است.

بر اساس گزارش‌های گمرکی، ایران هم در چهار ماه نخست امسال حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی به کره جنوبی داشته و حدود یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار واردات از کره انجام داده است.

کره جنوبی پنجمین مقصد بزرگ کالاهای ایرانی و چهارمین صادرکننده کالا به ایران است.

XS
SM
MD
LG