لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

ابراز «آمادگی» نتانیاهو برای کاهش سرعت ساخت‌وسازها در پی دیدار با ترامپ


نتانیاهو گفت با راهکار دو دولتی مخالف است هر چند که منضم کردن کرانه باختری با نزدیک به دو میلیون فلسطینی آن را نیز نمی‌پسندد.
نتانیاهو گفت با راهکار دو دولتی مخالف است هر چند که منضم کردن کرانه باختری با نزدیک به دو میلیون فلسطینی آن را نیز نمی‌پسندد.

نخست وزیر اسرائیل در پی دیدار با رییس جمهوری آمریکا، برای کاهش سرعت ساخت و سازها در سرزمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها، اظهار «آمادگی» کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو این «آمادگی» را در پی اظهارات دونالد ترامپ که اندکی قبل در نشست خبری مشترک بیان کرده بود، مطرح کرد.

آقای ترامپ در کنفرانس خبری چهارشنبه با نتانیاهو در کاخ سفید گفت که از اسرائیل می خواهد «مدتی در ساخت و سازها» در شهرک‌های یهودی نشین «دست نگهدارد».

بخشی از موضوع‌های مطرح شده در نشست خبری مشترک در این نخستین دیدار دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو، بعد از آغاز به کار ریاست جمهوری جدید آمریکا، به مسائل نزاع اسرائیلی - فلسطینی و ساخت و سازها اختصاص یافت.

دولت اسرائیل در کمتر از سه هفته بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید، مجوز ساخت بیش از شش هزار خانه را صادر کرد و نتانیاهو، برای اولین بار پس از دوره‌ای طولانی، از ساخت یک شهرک کاملا جدید نیز سخن گفت.

اما اظهارات آشکار روز چهارشنبه آقای ترامپ، ظاهرا ترمز التهاب دولت اسرائیل را برای تداوم ساخت و سازها تا مدتی کشیده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در گفت و گوی جداگانه با خبرنگاران پس از حضور در نشست خبری مشترک با ترامپ، تا حد زیادی نیز از راهکار دو دولتی که خود سال‌ها پیش از آن حمایت کرده بود، عدول کرد.

نتانیاهو گفت با راهکار دو دولتی مخالف است هر چند که منضم کردن کرانه باختری را نیز با نزدیک به دو میلیون فلسطینی آن نمی‌پسندد.

دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو گفته بود، هم «راهکار دو دولتی» و هم «تک دولتی» از سوی او در حال بررسی است و «هر چه خود اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بپسندند، بهترین راه است».

در واکنش به مطالب مطرح شده از سوی نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری چهارشنبه واشینگتن، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای ضمن ابراز آمادگی برای «همکاری» با دونالد ترامپ و دولت او برای دستیابی به صلح، نتانیاهو را فرا خواند که ساخت و سازها را متوقف کند.

آقای عباس در بیانیه خود اشاره کرد که رییس جمهور آمریکا نیز در کنفرانس خبری مشترک چهارشنبه، به نتانیاهو در مورد ساخت و سازها تذکر داد.

محمود عباس این را نیز نوشت که نابودی راهکار دو دولتی، منطقه را هر چه بیشتر بی‌ثبات کرده و رادیکالیسم را گسترش می دهد.

رسانه‌های فلسطینی و اسرائیلی گزارش داده اند که اندکی پیش از ملاقات نتانیاهو با ترامپ در کاخ سفید، دولت آمریکا، مایک پمپئو رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به دیدار با آقای عباس در کرانه باختری فرستاده بود تا در باره این مسائل گفت و گو کند.

همزمان، آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه در سفر به قاهره گفت، «هیچ جایگزینی» برای راهکار دو دولتی وجود ندارد.

سخنگوی دولت آلمان نیز چهارشنبه گفت، دولت برلین همچنان به راه حل وجود دو کشور اسرائیل و فلسطین پایبند است.

شماری دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از تغییر سیاستی که به ابطال راهکار دو دولتی منجر شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا نیز حمایت از راهکار دو دولتی را ابراز داشت و آن را برای ثبات و صلح مهم دانست.

همچنین به گزارش جروزالم پست در شماره پنجشنبه بیست و هشتم بهمن، نتانیاهو در گفت و گو با خبرنگاران بعد از نشست خبری مشترک با ترامپ، فاش کرد که یکی دیگر از درخواست‌هایش از رییس جمهوری آمریکا «به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان» بوده است.

به گفته نتانیاهو، «وقتی این درخواست را مطرح کردم، رییس جمهوری ترامپ از شنیدن آن غافلگیر هم نشد».

دولت پیشین آمریکا درخواست مشابه اسرائیل را برای «به رسمیت شناختن حاکمیت بر ارتفاعات جولان» رد کرده بود.

اسرائیل پنجاه سال پیش در جنگ پیشگیرانه سال ۱۹۶۷، بر بخشی از ارتفاعات جولان مسلط شد و آن را در سال ۱۹۸۱ به خاک خود منضم کرد.

XS
SM
MD
LG