لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

آمریکا از دستگیری احمدخان رحامی مظنون بمبگذاری در نیویورک خبر داد


تصویر یک دوربین‌ مداربسته از احمدخان رحامی که پلیس نیوجرسی منتشر کرده است.
تصویر یک دوربین‌ مداربسته از احمدخان رحامی که پلیس نیوجرسی منتشر کرده است.

مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه خبر دادند که احمد خان رحامی، آمریکایی افغان‌تبار را به عنوان مظنون بمبگذاری در منهتن نیویورک بازداشت کرده‌اند.

آقای رحامی که تابعیت آمریکا دارد ۲۸ ساله بوده و نیروهای امنیتی ایالات متحده عملیات جستجوی وسیعی برای یافتن وی آغاز کرده‌ بودند. وی پس از تبادل آتش با پلیس در لیندن، نیوجرسی، دستگیر شد.

تصاویر تلویزیون سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که وی مجروح و با آمبولانس منتقل شده است. دو پلیس نیوجرسی نیز در این تیراندازی مجروح شدند.

پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، گفته است که در حال شناسایی و ردیابی شبکه احتمالی مرتبط با وی است. تیم عملیات جستجو معتقدند که احتمالا افراد بیشتری در این بمبگذاری دست داشته‌اند.

آشنایان رحامی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که وی چند سال پیش به افغانستان سفر کرده بود. این خبرگزاری همچنین گزارش داده که مدتها پیش از اینکه پلیس فدرال، این متهم را به عنوان مظنون شناسایی کند خانواده‌اش بر سر رستوران مرغ سوخاری خود بارها با همسایگان مشاجره و کتک‌کاری داشته‌اند.

همسایگان از سروصدای زیاد در این رستوران شکایت داشته‌اند. این خانواده در طبقه بالای رستوران زندگی می کردند. پلیس روز دوشنبه اطراف این محل را حصار کشید و شاهدان دیدند که آنها بسته‌هایی را جابجا می‌کنند. یک نیروی پلیس نیز در حال عکسبرداری از خانه بوده است.

سه مقام مطلع آمریکایی گفته‌اند که نام این آمریکایی افغان‌تبار در فهرست افراد مظنون به اقدام‌های تروریستی نبوده است.

انفجار شنبه شب در منطقه چلسی در منهتن نیویورک ۲۹ مجروح برجای گذاشت. همه این افراد از بیمارستان مرخص شده‌اند.

مدت کوتاهی پس از انفجار اول، نیروهای امنیتی، یک بمب دیگر را کشف و منهدم کردند.

یک بمب هم در نیوجرسی منفجر شد که تلفاتی بر جا نگذاشت.

چند ماده منفجره هم صبح دوشنبه در یک کوله پشتی در ایستگاه قطار نیوجرسی کشف شد.

در تحولی تازه اندرو کومو، فرماندار نیویورک هم گفته که شباهت‌های میان بمب‌ها منفجر شده در نیویورک و نیوجرسی، مقام‌های امنیتی را به این نتیجه رسانده که «یک گروه مشترک» پشت حوادث اخیر قرار داشته است.

آقای کومو افزوده که بر خلاف تحلیل‌های اولیه، این انفجارها احتمالا «تروریستی» و «مرتبط با خارج از آمریکا» بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG