لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

ترامپ: پول زیادی برای دفاع از عربستان سعودی هدر می‌دهیم


در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا گفته است: صادقانه بگویم، عربستان سعودی با ما منصفانه رفتار نکرده است.
در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور آمریکا گفته است: صادقانه بگویم، عربستان سعودی با ما منصفانه رفتار نکرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید که عربستان سعودی با آمریکا «منصفانه» رفتار نکرده و ایالات متحده «پول زیادی» برای دفاع از متحد قدیمی خود «هدر می‌دهد».

در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرگزاری رویترز که روز پنج‌شنبه، هفت اردیبهشت، منتشر شد، رئیس جمهور آمریکا گفت: «صادقانه بگویم، عربستان سعودی با ما منصفانه رفتار نکرده است. به خاطر این که ما مبلغ زیادی پول برای دفاع از عربستان سعودی هدر می‌دهیم.»

دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود نیز از این که عربستان سعودی سهم لازم برای بهره بردن از چتر امنیتی آمریکا را پرداخت نمی‌کند، انتقاد کرده بود.

آقای ترامپ در آن هنگام گفته بود که «هیچ کس جرئت درگیر شدن با عربستان سعودی را ندارد چون ما از آنها حمایت می‌کنیم»، اما افزوده بود که «آنها منصفانه تلافی نمی‌کنند».

انتقاد جدید رئیس جمهور آمریکا از عربستان سعودی حدود یک ماه پس از آن بیان می‌شود که آقای ترامپ در واشینگتن با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در آن دیدار که برخی مقام‌های عربستان سعودی آن را «نقطه عطف تاریخی» توصیف کردند، دو طرف درباره ادامه همکاری‌های دو کشور از جمله درباره نبرد با گروه حکومت اسلامی و «تهدیدهای» جمهوری اسلامی ایران در منطقه صحبت کردند.

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی از متحدان قدیمی یکدیگر هستند.

عربستان سعودی را می‌توان بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات و جنگ‌افزار از آمریکا دانست که میلیاردها دلار در ده‌های اخیر به این کار اختصاص داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رویترز همچنین تایید کرد که دولتش در حال گفت‌وگو با عربستان سعودی و اسرائیل برای سفر احتمالی او به این کشورها در نیمه دوم ماه آینده میلادی است.

آقای ترامپ قرار است در نخستین سفر خارجی خود پس از ریاست جمهوری و برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به بروکسل، پایتخت بلژیک سفر کند و این سفر ممکن است با سفری دیگر به خاورمیانه همراه شود.

عربستان سعودی و بسیاری از دیگر کشورهای عرب منطقه در کنار اسرائیل، در سال‌های اخیر از نقش و عملکرد جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن در خاورمیانه، به شدت انتقاد کرده‌اند.

این کشورها در عین حال از سیاست جدید دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ شدیدا استقبال کرده‌اند.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با رویترز همچنین بر تعهد خود برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان تاکید کرده و گفت «دلیلی ندارد» که چنین صلحی برپا نشود.

XS
SM
MD
LG