لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۳

گزارش سالانه از وضعیت آزادی رسانه‌ها؛ ایران هم‌چنان کشوری «سیاه»


ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۶۵ قرار دارد و جزء کشورهای «سیاه» برای رسانه‌ها و خبرنگاران رده بندی شده است.
ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۶۵ قرار دارد و جزء کشورهای «سیاه» برای رسانه‌ها و خبرنگاران رده بندی شده است.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۷ خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، جمهوری اسلامی ایران را از ۱۸۰ کشور در رده ۱۶۵ قرار داده و اعلام کرد که «آزادی رسانه‌ها در جهان اکنون از همیشه بیشتر مورد تهدید است».

در بیلان سالانه گزارشگران بدون مرز که روز چهارشنبه، شش اردیبهشت، منتشر شد، نروژ، سوئد و فنلاند، به ترتیب به عنوان بهترین کشورهای جهان در زمینه آزادی رسانه‌ها معرفی شده‌اند.

دانمارک، هلند، کاستاریکا، سوئیس، جاماییکا، بلژیک و ایسلند، کشورهای چهارم تا دهم جهان هستند که بهترین شرایط را برای رسانه‌ها و خبرنگاران فراهم کرده‌اند.

در قعر جدول اما به ترتیب کره شمالی، اریتره و ترکمنستان قرار دارند.

نقشه آزادی مطبوعات در جهان تیره‌تر شده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:17 0:00
لینک مستقیم

در نقشه رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که گزارشگران بدون مرز منتشر می‌کند، این رده‌بندی با یک طیف رنگی از سفید تا سیاه مشخص می‌شود؛ نروژ هم‌چنان با رنگ سفید مشخص می‌شود و ایران همچون چند کشور دیگر از خاورمیانه با رنگ سیاه.

ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان، در رده ۱۶۵ قرار دارد و جزء کشورهای «سیاه» برای رسانه‌ها و خبرنگاران رده‌‌بندی شده است.

با وجود این، رتبه ایران در گزارش سال ۲۰۱۷ گزارشگران بدون مرز به نسبت سال قبل از آن، چهار پله بهبود یافته است.

لیبی، روآندا، عراق، تاجیکستان و سودان جنوبی از کشورهایی هستند که وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در آنها از ایران بهتر است.

بر اساس اعلام این سازمان، جمهوری اسلامی همچنان روزنامه‌نگاران را به «بهانه‌هایی» مانند «توهین» یا «اقدام علیه امنیت ملی» زندانی می‌کند و شرایط زندان نیز آن قدر وخیم است که برخی روزنامه‌نگاران را ناچار به اعتصاب غذا به عنوان حربه‌ای برای اعتراض می‌کند.

گزارشگران بدون مرز یادآوری می‌کند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از «بزرگ‌ترین دشمنان آزادی رسانه‌ها» در میان حاکمان جهان است.

بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، بیلان ۲۰۱۷ این نهاد غیردولتی و بین‌المللی مدافع رسانه‌ها نشان می‌دهد که تعداد کشورهایی که آزادی رسانه‌ها در آنها «بسیار بغرنج» است، افزایش یافته است.

این سازمان مستقر در پاریس می‌گوید که این وضعیت نشان‌دهنده «میزان و تنوع موانعی» است که رسانه‌ها در سراسر جهان با آنها دست به گریبانند.

«مرگبارترین دوران برای خبرنگاران»

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، دیگر سازمان بین‌المللی و غیردولتی مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران نیز در گزارش سالانه خود خبر داده که «دوران کنونی، مرگبارترین و خطرناک‌ترین دوران ثبت شده تاکنون برای خبرنگاران در جهان» است.

این نهاد مستقر در نیویورک در گزارش خود که روز سه‌شنبه، پنجم اردیبهشت منتشر شد، گفت که ۲۵۹ خبرنگار در سرتاسر جهان طی سال ۲۰۱۶ زندانی شدند که بیشترین میزان از سال ۱۹۹۰ است که این سازمان ثبت آمار مرتبط را آغاز کرد.

به گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ۳۳۲ روزنامه‌نگار در جهان طی پنج سال گذشته کشته شده‌اند که بیشترین آمار مرگ روزنامه‌نگاران در این بازه زمانی طی ۲۸ سال گذشته است.

XS
SM
MD
LG