لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۰

ترکیه: اشتباه در عملیات آزادسازی موصل موج آوارگان را سرازیر خواهد کرد


ترکیه هشدار داد که «یک اشتباه» در عملیات آزادسازی شهر موصل از کنترل گروه حکومت اسلامی در شمال عراق، می‌تواند بر «کل منطقه» تاثیر بگذارد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه ۲۲ مهر گفت که چنین اشتباهی می‌تواند موجی از «صدها هزار پناهجوی جدید» را به راه بیاندازد.

شهر موصل که حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و از بزرگترین شهرهای عراق است، در تابستان سال ۹۳ به شکل غافلگیرانه‌ای به تصرف نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) در آمد.

نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های کرد این کشور در ماه‌های اخیر تحت آموزش نیروهای آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و ... بودند تا به زودی عملیات آزادی موصل را آغاز کنند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از عملیات نیروهای عراقی در این نبرد حمایت می‌کند اما ترکیه هشدار داده که شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) نباید در این عملیات حضور داشته باشند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته که گزارش‌ها درباره حضور نیروهای پ‌کاکا در عملیات آزادسازی موصل، باعث «نگرانی عمیق» آنکاراست.

این در حالی است که نیروهای نظامی ترکیه خود در ماه‌های اخیر و در خاک عراق، مشغول آموزش پیشمرگه‌های اقلیم خودمختار کردستان این کشور بوده‌اند.

احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه عراق

در همین حال، وزارت امور خارجه عراق روز پنجشنبه فاروق قایقچی سفیر ترکیه در بغداد را احضار و یادداشت اعتراضی «شدیداللحنی» به اظهارات «توهین برانگیز» مقام‌های آنکارا، تسلیم او کرد.

احمد جمال سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «سفیر ترکیه به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراض‌آمیز رسمی شدیدالحنی درباره حضور نیروهای ترکیه در نزدیکی بعشیقه و اظهارات توهین‌برانگیز مقام‌های این کشور، تسلیم او شد».

در روزهای اخیر تنش میان عراق و ترکیه بالا گرفته است. بغداد بارها از آنکارا خواسته تا نیروهای نظامی خود را از پایگاه نظامی بعشیقه واقع در شمال شرق موصل خارج کنند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق هشدار داده که حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک کشورش، خطر آغاز جنگی منطقه‌ای را به وجود می‌آورد.

پس از آن، جنگی لفظی میان العبادی و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، آغاز شد. اردوغان در سخنانی که اخیرا در یک گردهمایی در استانبول ایراد کرد، خطاب به العبادی گفت: «تو به من توهین می‌کنی، تو در حد و اندازه‌های من نیستی».

او افزود: «به هیچ وجه مهم نیست چگونه از عراق داد و فریاد می‌کنی. باید بدانی که ما آن‌چیزی را انجام می‌دهیم که خودمان می‌خواهیم انجام دهیم».

اختلاف میان آنکارا و بغداد پس از آن بالا گرفت که پارلمان ترکیه مجوز حضور نیروهای این کشور را در عراق و سوریه تمدید کرد.

نخست‌وزیری عراق تاکید می‌کند که «هیچ موافقت رسمی یا شفاهی برای ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق چه در بعشیقه چه در دیگر مناطق، نداده است و نیروهای ترکیه که به طور مخفیانه وارد شدند، مراحل اداری را همچون نیروهای ائتلاف بین‌الملل پشت سر نگذاشتند».

دولت عراق همچنین نیروهای نظامی ترکیه را که در پایگاه بعشیقه حضور دارند «اشغالگر» توصیف می‌کند.

آمریکا می‌گوید نیروهای نظامی غیر عراقی تنها با موافقت دولت این کشور می‌توانند در خاک آن حضور داشته باشند.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند که حدود دو هزار سرباز این کشور در عراق حضور دارند که حدود ۵۰۰ تن از آن‌ها در بعشیقه اقدام به آموزش نیروهای پیشمرگه کُرد و داوطلبان عشایر سنی برای عملیات موصل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG