لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

۱۲ کشته در حمله موشکی به پاکستان


یک حمله موشکی به منطقه قبيله نشين پاکستان که به عنوان پناهگاه بيت الله محسود از فرماندهان پاکستانی طالبان شناحته می‌شود، منجر به مرگ ۱۲ نفر از جمله چند غیر پاکستانی شد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های پاکستان اعلام کرده‌اند این حمله موشکی که روز جمعه ۲۴ آبان ماه صورت گرفته است، خانه‌ای را در دهکده‌ای واقع در مرز وزيرستان شمالی و جنوبی پاکستان هدف قرار داده است، جايی که پيش ازاين و در اوايل سال جاری نيروهای پاکستانی با بيت‌الله محسود، یکی از متحدان القاعده، مبارزه کرده‌اند.


این مقامات رسمی دولت پاکستان که نامی از آنها برده نشده‌است، گفته‌اند که این حمله حدود ساعت دو بامداد به وقت محلی صورت گرفته و دست کم سه موشک به سوی هدف شلیک شده است.


پیش از این ارتش آمریکا، حملات مشابهی را در این مناطق علیه گروه‌های شببه نظامی حامی القاعده انجام داده بود. اما آمریکا تا کنون به این حمله واکنشی نشان نداده و مسئولیت آنجام آن را به عهده نگرفته است.


طی دو ماه گذشته، نیروهای امریکایی چندین بار مناطقی از پاکستان که در نزدیکی مرز افغانستان قرار دارد را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند که موجب اعتراض اسلام آباد شده است.


ارتش آمریکا و دولت افغانستان می‌گوید که جنگجويان پاکستانی، شبه نظاميان طالبان در افغانستان را حمايت کرده و گروه القاعده را بازسازی می کنند.


دولت پاکستان هنوز درباره تلفات این حمله بیانیه رسمی صادر نکرده است اما يک مقام نظامی پاکستانی به خبرگزاری رويترز گفته است که ۱۲ نفر از جمله ۵ خارجی در حمله موشکی روز جمعه کشته شده‌اند. او به مليت خارجی‌ها اشاره نکرده است.


بيت الله محسود که متهم به دست داشتن در ترور بی‌نظير بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان است، اوايل هفته جاری در منطقه ماکين در وزيرستان جنوبی برای دومين بار ازدواج کرد.


مفتی الرحمن از ياران نزديک محسود به رويترز گفته است: «حدود ۵۰ نفر از دوستان نزديک محسود در مراسم عروسی شرکت کردند. مراسم ساده‌ای بود.» محسود از همسر اولش فرزندی ندارد.


در همین زمنیه، مايکل هايدن ریيس سازمان سازمان اطلاعات آمريکا، روز پنج شنبه در یک سخنرانی گفت: «آمريکا به هدف تضعيف گروه القاعده مناطق مرزی پاکستان را تحت فشار گذاشته است.در حال حاضر مناطق مرزی پاکستان بزرگترين تهديد تروريستی برای ايالات متحده محسوب می شود.»


اما ریيس سازمان سيا به طور مستقيم به حملات موشکی آمريکا به خاک پاکستان و همين طور حمله زمينی نيروهای آمريکايی به خاک پاکستان در سوم ماه سپتامبر سال جاری اشاره‌ای نکرد. حمله‌ای که اولين حمله زمينی نيروهای آمريکايی به خاک پاکستان محسوب می‌شود.


اسلام آباد، تا کنون چندین بار به حملات موشکی نيروهای آمريکايی به خاک اين کشور اعتراض کرده است. مقامات پاکستان می‌گويند اين حملات به «احساسات ضد آمريکايی» مردم پاکستان دامن می‌زند.


به گفته منابع پاکستانی، ژنرال اشوق کيانی فرمانده کل ارتش پاکستان هفته آينده به منظور گفت و گو با مقام‌های ناتو به بروکسل پايتخت بلژيک خواهد رفت. حملات موشکی به خاک پاکستان از موضوعات مورد بحث خواهد بود.


XS
SM
MD
LG