لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

علم‌الهدی: رهبری گفتند مذاکرات هسته‌ای به معنی عقب‌نشینی ما بود


احمد علم‌الهدی
احمد علم‌الهدی

احمد علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفته که مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، به معنی «عقب نشينی ما» بود.

به گزارش روز چهارشنبه ۱۶ مهر سايت «مشرق»، آقای علم‌الهدی در جريان يک سخنرانی در مشهد، از تحريم‌های اقتصادی به عنوان «آخرين ضربه دشمنان» نام برده و افزوده است: «زمانی که ما مسير را عوض کرديم آنها فکر کردند که اين تاکتيک به نتيجه رسيده است و فشارهای خود را افزايش دادند، زيرا طرف مذاکره دشمن است.»

عضو مجلس خبرگان رهبری توضيح داده است: «همان‌طور که در زمان جنگ اگر دشمن حمله می‌کرد و عقب‌نشينی می‌کرديم، او جلوتر می‌آمد در اينجا هم اين مسئله وجود دارد. ضمن اينکه رهبری نيز با اين سياست موافق نبودند و بارها نيزاعلام کردند که ما مدت‌ها بر مواضع خود ايستاديم و اين مذاکرات به معنی عقب‌نشينی ما بود.»

اين سخنان امام جمعه مشهد در شرايطی بيان شده که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکنون چند بار بر بدبينی خود به نتيجه مذاکرات هسته‌ای تاکيد کرده و گفته است که اعتقاد دارد اين مذاکرات به نتيجه‌ای نخواهد رسيد اما در عين حال گفته که با ادامه آنها نيز مخالفتی ندارد.

اما آقای خامنه‌ای روز ۲۲ مرداد در دیدار سفیران جمهوری اسلامی ایران گفت که رابطه با آمریکا و مذاکره با این کشور به جز در موارد خاصی برای جمهوری اسلامی «نه تنها هیچ نفعی ندارد، بلکه ضرر هم دارد.»

مذاکرات ايران و قدرت‌های جهانی درباره اهداف و ماهيت برنامه اتمی جمهوری اسلامی، حدود ۱۲ سال است که ادامه دارد. اين مذاکرات با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، به توافق ژنو انجاميد که در آذر ۱۳۹۳ به دست آمد و بر اساس آن، هم ايران از ابعاد برنامه اتمی خود می‌کاهد و هم قدرت‌های جهانی، بخشی از تحريم‌ها عليه آن را معلق می‌کنند.

طرفين قرار است تا آذرماه امسال به راه‌حلی نهايی درباره پرونده اتمی جمهوری اسلامی دست پيدا کنند.

حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه که رياست هيات ايرانی در مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارد، تاکنون چند بار تاکيد کرده‌اند که در صورت کوتاه آمدن قدرت‌های جهانی از برخی خواسته‌های غير منطقی، دستيابی به توافق نهايی امکان پذير است.

اما احمد علم‌الهدی در سخنان اخير خود، گفته است که آقای روحانی نيز «به اين نتيجه رسيده که آمريکا دشمن است و اهل مذاکره نيست.»

عضو مجلس خبرگان رهبری افزوده است: «اگر سخنان ايشان {حسن روحانی} در نيويورک را با سال پيش مقايسه و تحليل کنيم متوجه می‌شويم که موضع و سخنان آقای روحانی کاملا از زمين تا آسمان فرق کرده است.»

به گفته آقای علم‌الهدی، رهبر جمهوری اسلامی نيز «اولويت خود را، حفظ رهبری ولايی در بين مردم» قرار داده «زيرا نبايد اين رهبری ولايی برهم بخورد و مردم به خاطر مشکلات، رهبری را زير سوال ببرند.»

XS
SM
MD
LG