لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

احمد خاتمی: فقر و نداری برای مردم قابل تحمل است


احمد خاتمی، امام جمعه تهران گفت که «فقر و نداری برای مردم قابل تحمل است» اما «تبعيض برای مردم گزنده است.»
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای خاتمی با بيان اين سخنان در نماز جمعه روز نهم اسفند تهران، به تشريح «اقتصاد مقاومتی» پرداخت.
او گفت «اقتصاد مقاومتی يعنی اقتصادی که با آن بتوانيم در مصاف دشمنان مقاومت کنيم» و افزود که «در واقع در اقتصاد مقاومتی ما هيچ نظر و اميدی به دشمنان اين ملت نداريم.»
اين عضو مجلس خبرگان رهبری از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان «باطل‌السحر تمام تحريم‌ها» نام برد و گفت: «اينطور نيست اگر آنها تحريم‌ها را برداشتند، ايران گلستان می‌شود و اگر برنداشتند ما آسيب می‌بينيم.»
ايران چند سال است که به علت پافشاری بر ادامه برنامه هسته‌ای خود که غرب به شدت به آن بدبين است، تحت تحريم‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است.
اين تحريم‌ها عمدتا، خريد نفت از ايران، بانک مرکزی و ديگر بانک‌های ايرانی، بيمه نفتکش‌ها و صنايع نظامی و هواپيمايی ايران را نشانه گرفته است.
در پی توافق ايران با گروه ۱+۵ در آذرماه ۱۳۹۲، قدرت‌های جهانی پذيرفتند تا به مدت شش ماه، برخی محدوديت‌ها مانند تحريم فروش قطعات خودرو و هواپيما و نيز تحريم فروش طلا و فلزات گرانبها به ايران را لغو کنند.
با وجود اين، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۳۰ بهمن ماه، «سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» را برای «اجرای بی‌درنگ» به دولت ايران ابلاغ کرد.
اين سياست ۲۴ اصل دارد و رهبر ايران در آن خواستار مواردی مانند «افزايش توليد داخلی کالاهای اساسی» و «ايجاد تنوع در مبادی تأمين کالاهای وارداتی» يا «حمايت از صادرات کالا»، «تشويق سرمايه‌گذاری خارجی برای صادرات» و «صرفه‌جويی در هزينه‌ها» شده بود.
او در عين حال اجرای مواردی مانند «تقويت فرهنگ جهادی در ايجاد ارزش افزوده» يا «رصد برنامه‌های تحريم و افزايش هزينه برای دشمن» را نيز ابلاغ کرد.
حسن روحانی، رئيس جمهور ايران نيز درخواست اجرای اين سياست‌ها را صادر کرده است.
احمد خاتمی در نماز جمعه تهران گفت که «خوشبختانه روسای سه قوه لبيک ستودنی خوبی نسبت به اين موضوع داشتند و اميدواريم همچنان اين تلاش را در عرصه عمل و اجرايی شدن سياست‌های اقتصاد مقاومتی ببينيم.»

حمایت از توقیف روزنامه‌ها و انتقاد از وزارت ارشاد
آقای خاتمی در بخش ديگری از سخنانش از توقيف اخير روزنامه‌ها در ايران و عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز انتقاد کرد.
امام جمعه تهران گفت که «از اول انقلاب کسانی با قلم زهرآگينشان به نيش زدن اسلام پرداختند. در اين روزها نيز روزنامه‌ای ولايت اميرالمومنين را زير سوال برد و روزنامه ديگری قصاص را حکمی غيرانسانی خواند.»
اشاره احمد خاتمی به روزنامه‌های بهار و آسمان است که در ماه‌های اخير، توسط هيئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضائيه توقيف شدند.
امام جمعه تهران گفت «قلم‌هايی که در عرصه‌های فکری شبهه‌پراکنی می‌کنند، از هر ويروس خطرناکی خطرناک‌ترند» و از قوه قضائيه بابت توقيف روزنامه آسمان تشکر کرد.
او در عين حال گفت که «البته هيات محترم نظارت بايد اين کار را می‌کرد و بلافاصله پس از اين موضوع جلسه فوق‌العاده تشکيل می‌داد و اين روزنامه را لغو امتياز می‌کرد. گرچه من خبر دارم بعضی از اعضای محترم آن تلاش کردند ولی به جايی نرسيدند. اما بايد گفت حالا که شما اقدام نکرديد، بيانيه می‌داديد و از کار قوه قضائيه حمايت می‌کرديد.»
اين در حالی است که سيدعلاءالدين ظهوريان، دبير هيئت نظارت بر مطبوعات گفته که اين هيئت «با عنايت به اينکه قوه قضائيه بر اساس وظيفه قانونی خود تخلف اين روزنامه {آسمان} را پيگيری کرده است، نيازی به اتخاذ تصميم جديدی از سوی اين هيئت ديده نشد.»
احمد خاتمی همچنين خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «طوری عمل کنيد که پسوند اسلامی زيبنده شما باشد. اجازه نشر کتاب‌های فاسد، زيبنده شما نيست. همچنين مجوز دادن به آژانس‌ها در روزنامه‌ها که می‌گويند ما شما را به فلان کشور فاسد می‌بريم نيز در شان شما نيست. نظارت شما کجا رفته؟»
امام جمعه تهران افزود: «آنهايی که فکر می‌کنند فضا آنچنان باز شده که می‌توانند به مقدسات اهانت کنند، تحليل‌شان قطعا اشتباه است. گذشت آن دوره‌ای که به مقدسات توهين می‌کرديد.»
او در ادامه از «افراطی» ناميده شدن «غيرتمندانی که ايستادند و نگذاشتند سال ۸۸ کودتای مخملی به بار بنشيند» انتقاد کرد و بدون نام بردن از فرد يا افراد مشخصی گفت:‌ »اگر شما در پی وحدت جامعه هستيد، از اين الفاظ متشابه اجتناب کنيد و اگر فکر می‌کنيد با افراطی خواندن غيرتمندان دينی می‌خواهيد آنها را منزوی کنيد بدانيد اشتباه می‌کنيد.»
حسن روحانی، رئيس جمهور ايران در ماه‌های اخير چندين بار خواستار برقراری «وحدت و آشتی ملی» در ايران شده است.
اما آقای خاتمی گفته که «با توجه به مبانی مقام معظم رهبری باز هم به صراحت می‌گوييم فتنه‌گران سال ۱۳۸۸ تندروی افراطی بودند که متاسفانه برخی از آنها سخاوتمندانه پست می‌گيرند.»
علی خامنه‌ای، رهبر ايران و مقام‌های نزديک به او، از اعتراضات به نتايج انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه» نام می‌برند.
XS
SM
MD
LG