لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

عراقچی: همکاری ایران و آژانس درباره مسائل گذشته تمام شد


عباس عراقچی
عباس عراقچی

معاون وزارت امور خارجه ایران گفته که «با تکمیل اطلاعات مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری ایران و آژانس در این خصوص خاتمه یافت و آژانس تایید کرد ایران هر کاری برای حل مسائل مربوط به گذشته لازم بوده انجام داده است».

عباس عراقچی روز جمعه ۲۴ مهر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته که آژانس «دیگر سوالی در خصوص مسائل گذشته یا به اصطلاح پی‌ام‌دی از ایران ندارد چون همه پرسش‌ها پاسخ داده شده و همه مستندات لازم ارائه شده و شفاف‌سازی کامل از طرف ایران صورت گرفته است».

این سخنان عباس عراقچی یک روز پس از آن بیان شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی بر مبنای «نقشه راه»، تمامی موارد لازم برای ارزیابی فعالیت‌های گذشته هسته‌ایش را در اختیار این نهاد قرار داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر اساس «نقشه راه» که در حاشیه توافق اتمی قدرت‌های جهان با ایران به امضا رساند، وظیفه دارد که هم درباره فعالیت‌های گذشته اتمی جمهوری اسلامی اظهار نظر کند و هم بر فعالیت‌های آینده آن نظارت داشته باشد.

در اطلاعیه اخیر آژانس تاکید شده است که یوکیا آمانو، مدیر کل این نهاد، گزارش نهایی خود را درباره فعالیت‌های گذشته جمهوری اسلامی تا پانزده دسامبر به شورای حکام ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که برخی از کار‌شناسان معتقدند ایران باید تا آن هنگام به پرسش‌های بیشتری پاسخ دهد.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ۲۹ شهریور از سایت نظامی پارچین در اطراف تهران دیدار کرده بود.

آژانس و برخی کشورهای دنیا مشکوک بودند که ایران در گذشته و در سایت پارچین، فعالیت‌هایی در راستای ساخت تسلیحات هسته‌ای انجام داده باشد.

XS
SM
MD
LG