لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

رئیس مجلس سه مصوبه دولت روحانی را باطل اعلام کرد


حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
حسن روحانی، رئیس جمهور، و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سه مصوبه دولت یازدهم را در نامه‌هایی جداگانه به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ابطال کرده است.

خبرگزاری فارس، روز یک‌شنبه سوم فروردین این مطلب را به نقل از سایت خبری «صبحانه» درج کرده و متن ابطال سه مصوبه یادشده در روز ۲۸ اسفند ۹۲ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز به انتشار رسیده‌است.

بنا بر این گزارش‌ها، رئیس مجلس سه مصوبه دولت حسن روحانی درباره «اصلاح مصوبه مربوط به احکام بازنشستگی شاغلان در کارهای سخت و زیان‌آور صنعت نساجی»، «افزایش حق حضور اعضای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف» و «اصلاح ماده ۳ اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی» را غیر قانونی اعلام کرده است.

رئیس مجلس، مصوبه اول را که در ۲۱ بهمن به تصویب دولت رسیده، به علت تضییع حکم قانون تامین اجتماعی غیرقانونی دانسته‌است.

بنا بر این گزارش‌ها علی لاریجانی، دومین مصوبه را که در نهم دی ماه به تصویب رسیده به دلیل اختصاص حق حضور در جلسات به نمایندگان دولت و سومین مصوبه را که در ۲۳ بهمن به تصویب رسیده به دلیل عدم پیش‌بینی بار مالی ناشی از آن باطل اعلام کرده است.

ابطال مصوبات دولت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی بر مبنای نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین صورت می‌گیرد که اعضای آن توسط رئیس مجلس انتخاب می‌شوند.

این هیئت در ماه‌های اخیر، چندین مصوبه دولت حسن روحانی را مانند مصوبات دولت محمود احمدی‌نژاد، به علت «مغایرت با قوانین» ابطال کرده است.

اما رکورد ابطال مصوبات دولت توسط رئیس مجلس همچنان در اختیار دولت محمود احمدی‌نژاد است که ماه‌ها پس از پایان عمرش، همچنان مصوبه‌هایی از آن دوران غیر قانونی اعلام و ابطال می‌شود.

این روند تا آخرین ماه سال گذشته ادامه داشته است.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز روز چهارم اسفند ۱۳۹۲ گفت که ابطال مصوبات دولت آقای احمدی‌نژاد به علت «قانون‌گریزی در دولت و لایه‌های اولیه آن» همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی با ذکر این مطلب گفت: «استدلال دولت دهم هم در بحث قانون‌گریزی این بود که باید برای حل مشکلات موانعی را که به عنوان قانون وجود دارد از سر راه برداشت.»
XS
SM
MD
LG