لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

کانون نویسندگان ایران: رئیس جمهور مسئول سانسور کتاب است


کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای از سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور در نمایشگاه کتاب تهران انتقاد کرده و مقام ریاست جمهوری را مسئول سانسور کتاب در ایران معرفی کرده است.

در بیانیه‌ای که کانون نویسندگان ایران، جمعه ۲۴ اردیبهشت در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، به آقای روحانی یادآوری کرده که «شاید دولت بتواند بگیر و ببندهای فعالان اجتماعی و فرهنگی و سیاسی را با این بهانه توجیه کند که از سوی نهادهای دیگر انجام می‌گیرد و قوه مجریه نقشی در آن ندارد» اما «در زمینه سانسور کتاب و صدور مجوز برای انتشار آن حتی این بهانه را نیز در دست ندارد، چرا که انتشار کتاب زیر نظارت مستقیم و تابع دستور قوه مجریه و شخص رئیس‌جمهوری است».

این کانون در عین حال تاکید کرده که دولت در دیگر «بگیر و ببندها» هم «مسئول است».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفته بود: «امروز نویسندگان خلاق پول نمی‌خواهند، آنها آزادی و امنیت می‌خواهند و باید آزادی و امنیت آنان تامین شود».

اما کانون نویسندگان ایران با بیان اینکه سخنان آقای روحانی «تا آنجا که به بیان این وظیفه مربوط می‌شود، مغتنم است»، افزوده که «رفتار و عملکرد واقعی دولت یک بار دیگر نشان داد که واقعیت چیزی غیر از سخن آقای روحانی است».

این کانون در اثبات استدلال خود از جمله به ممنوعیت ورود آثار برخی از شاعران، نویسندگان و مترجمان به نمایشگاه کتاب و جمع‌آوری تعدادی از کتاب‌های فارسی و غیر فارسی اشاره کرده و افزوده «همین نکته برای بیان این حقیقت بس است که دولت نه تنها خواهان امنیت و آزادی» نویسندگان نیست بلکه، برعکس، مجری سیاست سانسور آثار نویسندگان آزادی‌خواه است».

کانون نویسندگان ایران تاکید کرده که «اگر آقای روحانی به راستی خواهان امنیت و آزادی نویسندگان است باید از بیان سخنان زیبا اما فاقد ضمانت اجرایی فراتر رود و به طور واقعی و عملی در راه آزادی اندیشه و بیان گام بردارد».

کانون نویسندگان ایران نهادی غیر دولتی و فرهنگی است که از سال ۱۳۴۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

بعضی از اعضای این کانون مانند محمدجعفر پوینده و علی‌اکبر سعیدی سیرجانی در جریان قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۱۳۷۰ به قتل رسیدند.

فعالیت کانون نویسندگان ایران همواره با ممانعت و محدودیت‌های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه بوده است.

XS
SM
MD
LG