لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

ظریف: حفظ برخی افراد در وزارت خارجه خیانت به کشور است


محمدجواد ظريف در نخستین اظهار نظر خود در مقام وزیر خارجه جدید ایران گفت که «به حفظ افرادی که بدون توجه به توانمندی‌های کارشناسی و بر اساس ملاحظات سياسی» به اين وزارت‌خانه وارد شده‌اند «تعهدی» ندارد.
آقای ظريف، جمعه، ۲۵ مرداد، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که «در اين شرايط حساس» حفظ اين افراد در وزارت امور خارجه را «خيانت به کشور» می‌داند.
محمدجواد ظريف، پنج‌شنبه ۲۴ مرداد، با ۲۳۲ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع نمايندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزير جديد امور خارجه انتخاب شد.
او در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا افزوده که «در چينش نيروها از نيروهای وزارت امور خارجه استفاده می‌کنم» و گفته است: «۲۵ سال است که در وزارت خارجه فعاليت می‌کنم و يک نفر را از بيرون به اين وزارتخانه وارد نکرده‌ام، زيرا اعتقاد دارم اين وزارتخانه به اندازه‌ کافی کارشناس دارد.»
پيش از اين گزارش شده بود که بعد از رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در دوران وزارت منوچهر متکی بر وزارت امور خارجه، تعداد زيادی از نيروهای حامی آقای احمدی‌نژاد که سابقه‌ای در اين وزارتخانه نداشته‌اند، به استخدام وزارت امور خارجه درآمدند.
از جمله، صادق خرازی، سفير اسبق ايران در فرانسه و از مسئولان ارشد وزارت خارجه در گذشته، در اين خصوص گفته بود که در دوران وزارت آقای متکی، اين وزارتخانه «گرفتار نخبه‌زدايی» شد.
به گفته آقای خرازی، در آن زمان، «برخی سالارها و خويشاوندان جای شايستگان را گرفتند که متعلق به قبيله فکری خاصی بودند».
وزير جديد امور خارجه همچنين اخبار مربوط به «جابه‌جايی گسترده» در اين وزارتخانه پيش از آغاز به کار دولت حسن روحانی را نادرست خوانده است.
منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، روز ۲۰ خرداد گفته بود که ۵۰ سفارتخانه و نمايندگی ايران در خارج از کشور، بدون سفير مانده‌اند.
اين ادعا توسط وزارت امور خارجه تکذيب و اعلام شد که هر ساله در فصل تابستان، جابه‌جايی‌هايی در سطح نمايندگی‌های ديپلماتيک جمهوری اسلامی رخ می‌دهد.
آقای ظريف هم با تأييد اين امر گفته است: «اين جابه‌جايی تحولی است که هر سال اتفاق می‌افتد و اين بار همزمان با حضور دولت جديد شده است.»
XS
SM
MD
LG