لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

معاون روحانی از تغییرات «احتمالی» در پرداخت یارانه‌ها خبر داد


محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ایران
محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ایران
معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور گفت که با اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها در سال آينده، «به احتمال زياد» به دو دهک بالا يارانه پرداخت نخواهد شد، اما يارانه دهک‌های پایين افزايش خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاری‌های ايران، محمدباقر نوبخت دوشنبه، سوم شهريور، در یک برنامه تلويزيونی گفت که با سرمايه‌گذاری در واحدهای توليدی به دهک‌هايی که يارانه آنها قطع می‌شود، «يارانه غيرمستقيم» پرداخت خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور همچنين وعده داد که با سرمايه‌گذاری در زيرساخت‌ها و طرح‌های صنعتی، «رشد اقتصادی احيا و طرح‌های علمی و صنعتی به اجرا در می‌آيد».
آقای نوبخت همچنین رشد اقتصادی «منفی ۵.۴ درصدی» در سال ۹۱ و تورم ۴۴ درصدی را «نشان‌دهنده رکود در کشور» دانست.
علی طيب‌نيا، وزير اقتصاد و دارايی، نيز شامگاه شنبه در تلويزيون ايران گفت که رشد اقتصادی کشور نزديک به صفر و نرخ سود منفی است و به علاوه حدود هشت ميليون و پانصد هزار نفر نيروی جويای کار در ايران وجود دارد.
بر اساس طرح هدفمندسازی يارانه‌ها که در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرايی شد، يارانه‌هايی که به مواد سوختی، خوراکی، آب، برق و ديگر خدمات توسط دولت پرداخت می‌شد، حذف شده و دولت به جای آنها ماهانه به مردم يارانه نقدی می‌دهد.
دولت آقای احمدی‌نژاد با انجام يک برنامه عمومی، تلاش کرد تا ده گروه اقتصادی را در جامعه ايران شناسايی کند که دهک‌های بالايی گروه‌های ثروتمندتر و دهک‌های پايينی اقشار فقيرتر جامعه هستند.

همزمان با اجرای طرح موسوم به «هدفمندی یارانه‌ها»، کارشناسان و تحلیل‌گران این انتقاد را مطرح کردند که پرداخت یارانه تنها باید به دهک‌های پایین تعلق گیرد و پرداخت آن به ثروتمندان به‌نوعی نقض غرض است.
معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور ايران همچنين بر ضرورت احيای فوری سازمان مديريت و برنامه‌ريزی کشور تاکيد کرد. اين سازمانی است که در دولت آقای احمدی‌نژاد منحل شد و انحلال آن جنجال بسیار و انتقادات فراوان به دنبال داشت.
آقای نوبخت گفت: «با ترکيب و تلفيق دو معاونت برنامه‌ريزی و معاونت توسعه اين سازمان به طور کارآمد و به‌روز تشکيل و تحت عنوان قوه‌ای مستقل عمل خواهد کرد.»
او همچنين در مورد خبرهايی مبنی بر اعمال مسئوليت سازمان هدفمندی‌ به معاونت برنامه‌ريزی گفت: «در صورت احيای سازمان مديريت و برنامه‌ريزی سازمان هدفمندی‌ يارانه‌ها به اين حوزه اضافه خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG