لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

تئاتر شهر و احتمال یک فاجعه


تئاتر شهر در تهران. (عکس: مهر)
تئاتر شهر در تهران. (عکس: مهر)

مدير تئاتر شهر نسبت به خطر جدی ترک های ديوار سالن قشقايی مجموعه تئاتر شهر در آستانه فصل برف و باران در تهران، هشدار داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد حيدری مدير جديد مجموعه تئاتر شهر، با اشاره به نظر کارشناسان شهرداری و ميراث فرهنگی مبنی بر جدی بودن شکاف های ديوار و سقف اين مجموعه، خواستار پی گيری و اقدامات لازم در اين مورد شد.



به نوشته ايسنا، آقای حيدری با بيان این مطلب که از ديدار کارشناسان ميراث فرهنگی و شهرداری چندين روز گذشته اما تا کنون درخصوص مرمت ترک های ديوار سالن قشقايی اقدامی صورت نگرفته است، گفت:«اگر وضعيت به همين شکل پيش برود، تئاتر شهر در فصل سرما و به دليل بارش نزولات جوی دچار مشکلات جدی می شود.»


بنا به گزارش ها، ميزان رطوبت ترک های ديوار و سقف مجموعه تئاتر شهر بعد از باران های اخير در سطح شهرتهران افزايش يافته است.


تئاتر شهر به خاطر معماری منحصر به فرد و بنای زيبا و قديمی خود در فهرست بناهای تاريخی و ميراث فرهنگی و ملی ايران به ثبت رسيده است. و به همين سبب، سازمان ميراث فرهنگی، هرگونه آسيب رساندن به بنای تئاتر شهر را ممنوع دانسته و «وارد کردن هر خدشه ای به اين اثر را جرم شمرده است»



تئاتر شهر به خاطر معماری منحصر به فرد و بنای زيبا و قديمی خود در فهرست بناهای تاريخی و ميراث فرهنگی و ملی ايران به ثبت رسيده است. و به همين سبب، سازمان ميراث فرهنگی، هرگونه آسيب رساندن به بنای تئاتر شهر را ممنوع دانسته و «وارد کردن هر خدشه ای به اين اثر را جرم شمرده است.»

آسيب های تئاتر شهر از زمانی آغاز شد که شهرداری تهران در سال ۱۳۸۲ و در زمان مسئوليت محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار ، پارکينگ وسيع تئاتر شهر در ضلع جنوبی را تصاحب کرده و در آن گودال عميقی حفر کرد.


در اواخرسال ۱۳۸۴ ديوار تالار قشقايی که نزديک ترين سالن به محل حفر گودال بود، ترکی عميق برداشت به طوری که موسسه توسعه فضای فرهنگی شهرداری مجبور به نصب تيرآهن و بتون ريزی در پشت ديوار سالن قشقايی شد.


در سال گذشته نيز سازمان عمران مترو، ورودی آن را در ضلع شمالی تئاتر شهر قرار داد که با اعتراض شديد اهالی تئاتر از محوطه ساختمان خارج شد.


مديران مترو در روزهای اخير ارتباط ترک های به وجود آمده در اين مجتمع فرهنگی را با فعاليت های ساخت مترو، مردود دانسته اند.


در پی ترک مجدد ديوار سالن قشقايی تئاتر شهر، خانهء تئاتر با انتشار بيانيه ای خواهان انجام «يک بررسی فنی و کارشناسانه واقعی» شده بود.


تئاتر شهر و فاجعه ای جبران ناپذیر


چندی پيش نيز رضا موسوی، کارشناس ميراث فرهنگی در گفتگو با ايسنا، آسيب ديدگی تئاتر شهر را چنان جدی دانسته که به گفته او «ممکن است باعث فروريختن کل ساختمان» شود. به گفته اين کارشناس، فروريختن ساختمان تئاتر شهر، مساوی با سقوط دو هواپيما در وسط شهر تهران است و سبب مرگ دست کم ۳۰۰ نفر می شود.»


در پی ايجاد شکاف مجدد در ديوار سالن قشقايی تئاتر شهر تهران در اواسط مهرماه و ادامه خرابی ها در تنها مجموعه تئاتری در پایتخت، تا کنون هنرمندان و پيشکسوتان تئاترايران به دفعات درباره چنين خرابی هایی و عدم توجه مسئولين، هشدار داده اند .


مجموعه تئاتر شهر، در سال ۱۳۴۶ و در مرکز تهران توسط مهندس اميرعلی سردارافخمی طراحی شده و ساخت آن به مدت پنج سال به طول انجاميده است.


اين مجموعه در سال ۱۳۵۱ با اجرای نمايش باغ آلبالو نوشته چخوف و به کارگردانی آربی آوانسيان ( کارگردان پيشروی آن زمان تئاتر ايران) در سالن اصلی به صورت رسمی فعاليت خود را آغاز کرد و تاکنون تنها قلب تپنده تئاترجدی و مهم ايران بوده است.


XS
SM
MD
LG