لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

«نسل‌کشی» ارامنه: ترکیه به هواپیمای رئیس‌‌جمهوری صرب بوسنی اجازه پرواز نداد


نمادی از نسل‌کشی ارامنه در ایروان
نمادی از نسل‌کشی ارامنه در ایروان

تنها دو روز به صدمین سالگرد «نسل‌کشی» ارامنه، ترکيه در اعتراض به استفاده از این واژه در توصيف کشتار ارامنه در عهد امپراتوری عثمانی در پارلمان اتريش، سفير خود را از وين فراخواند.

ترکيه همچنين مانع عبور هواپيمای حامل ميلوراد دوديک، رئيس جمهوری صرب بوسنی، از آسمان خود شده است.

آقای دوديک قصد داشت برای شرکت در مراسم صدمين سالگرد «نسل‌کشی» ارامنه به ايروان، پايتخت جمهوری ارمنستان، برود.

خبرگزاری رويترز گزارش داد که وزارت امور خارجه ترکيه روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، سفير خود در اتريش را به آنکارا فراخوانده است.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که شش حزب سياسی در پارلمان اتريش روز چهارشنبه و در بيانيه‌ای مشترک کشتار حدود يک‌ونيم ميليون ارمنی توسط امپراتوری عثمانی در صد سال پيش را «نسل‌کشی» خواندند و به احترام این قربانيان يک دقيقه سکوت کردند.

اما وزارت امور خارجه ترکيه هشدار داده که که اين مسئله می‌تواند «برای هميشه» به روابط دو کشور آسيب بزند.

ترکيه هم‌چنان از پذیرش این که کوچ اجباری و کشتار ارامنه در جريان جنگ جهانی اول توسط امپراتوری عثمانی «نسل‌کشی» بوده سر باز می‌زند.

آنکارا همچنين به هواپيمای حامل ميلوراد دوديک، رئيس جمهوری صرب بوسنی، اجازه نداده تا از آسمان ترکيه عبور کند و به ارمنستان برود.

جمهوری صرب بوسنی، در کنار فدراسيون بوسنی و هرزگوين، يکی از دو نهاد سياسی موجود در بوسنی و هرزگوين است. دولت جمهوری صرب بوسنی در ماه جاری، حوادث مربوط به ارامنه در امپراتوری عثمانی را به عنوان «نسل‌کشی» به رسميت شناخته بود.

دولت جمهوری صرب بوسنی با اعتراض به اين اقدام ترکيه اعلام کرد که پس از آن که هواپيمای آقای دوديک، نتوانست مجوز عبور از آسمان ترکيه را دريافت کند، در فرودگاهی در بلغارستان به زمين نشست، اما پس از چهار ساعت و نيم انتظار و با صادر نشدن مجوز، به بوسنی و هرزگوين بازگشت.

در بيانيه دولت جمهوری صرب بوسنی تاکيد شده که هواپيمای رياست جمهوری، تمام مجوزهای لازم برای پرواز را تهيه کرده بود اما ترکيه با رد اين ادعا گفته که همراهان آقای دوديک از «کانال‌های ديپلماتيک» برای پرواز درخواست مجوز نکرده بودند.

خبرگزاری فرانسه اطلاعيه وزارت امور خارجه ترکيه را منتشر کرده که در آن آمده است: «اگر درخواست پرواز برای رفتن به ايروان مطرح شده بود، ترکيه به طور طبيعی اين مجوز را به آقای دوديک می‌داد.»

مراسم يکصدمين سالگرد «نسل‌کشی» ارامنه روز جمعه، چهارم ارديبهشت، در ايروان، پايتخت ارمنستان برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود صدها هزار نفر در اين مراسم شرکت کنند.

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، و ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، از مقام‌های ارشدی هستند که در اين مراسم حاضر خواهند بود.

XS
SM
MD
LG