لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

«سال ۹۳ تولید چای ایران رونق گرفته است»


چایکاران در شمال ایران
چایکاران در شمال ایران

آنچنان که رییس سازمان چای گفته در سال ۹۳ و تا کنون حدود ۱۲ هزار تن چای خشک در ایران تولید شده است.

به گفته علی محرر امسال نخستین مرحله چیدن برگ های چای انجام شده و مرحله بعدی نیز درحال انجام است و پس از آن کار چیدن در شهریور و مهر ماه نیز دنبال می شود.

آقای محرر روز پنجشنبه ۱۹ تیرماه در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته چناچه شرایط مساعد باشد حتی برداشت برگ سبز چای می تواند به ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن هم در سال جاری برسد که از این مقدار می توان 25 هزار تن چای خشک تهیه کرد.

این در حالیست که سال گذشته در ایران ۱۹ تا ۲۰ هزار تن چای خشک تولید شد.

به گفته رییس سازمان چای ایران، تاکنون بیش از ۵۷ هزار تن برگ سبز چای از استان‌های شمالی خریداری شده است.

بر اساس آمار داخلی، ایرانیان، سالانه ۱۲۰ هزار تن چای مصرف می کنند که بخش عمده ای از آن آنچنان که منابع خبری داخلی می گویند، بدون نظارت بهداشتی و بررسی ارگان های نظارتی وارد کشور می شود.

ایرج هوسمی، رییس اتحادیه چایکاران اواخر خردادماه گذشته در گفت و گو با ایسنا گفته بود که ایران سالانه به واردات حدود ۱۰۰ هزار تن چای خارجی نیاز دارد.

از دیگر سو محمدمهدی رهبری املشی نماینده رودسر و املش در مجلس اردیبهشت ماه سال جاری به خبرگزاری تسنیم گفته بود که تولید چای خشک ایران قبل از انقلاب ۷۰ هزار تن بود که هم اکنون به مرز ۲۰هزار تن سقوط کرده است.

به گفته او، در آن زمان ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت چای بود، اما اکنون این رقم به ۹۰ هزار هکتار رسیده است.

پرویز شعبانی، نایب رئیس اتحادیه چایکاران ایران نیز ۱۹ شهریور سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، گفته بود که از مجموع ۱۸۰ کارخانه چای شمال کشور، اکنون ۱۰۰ کارخانه تعطیل شده‌اند و ۸۰ کارخانه باقی‌مانده هم به صورت نیمه‌تعطیل فعالیت دارند.

در آمار سالیانه گمرکی نیز واردات قانونی چای در سال ۹۲ حدود ۳۵ هزار تن عنوان شده که نسبت به سال ۹۱ بیش از ۲ و نیم برابر افزایش داشت.

در همین حال ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در گزارش سالانه خود که در سایت رسمی این نهاد دولتی منتشر شده می گوید که «سه قلم عمده وارداتی قاچاق در بین کالاهای هدف ستاد عبارت از دارو، کود شیمیایی و چای» بوده است.

XS
SM
MD
LG