لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

حرکت «تاکسیِ» پناهی در پاریس


بخشی از پوستر فیلم «تاکسی» برای اکران در فرانسه
بخشی از پوستر فیلم «تاکسی» برای اکران در فرانسه

فیلم «تاکسی» آخرین ساخته جعفر پناهی از امروز چهارشنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) به صورت گسترده در سینماهای فرانسه به اکران عمومی درخواهد آمد.

این فیلم با نام «تاکسی – تهران» توسط کمپانی ممنتو در بیش از ۱۰۰ سالن سینمای فرانسه اکران خواهد شد و تبلیغات گسترده آن از مدتی پیش در شهر پاریس آغاز شده است.

جعفر پناهی که دوران محکومیت و ممنوع‌الکاری‌اش را می‌‌گذراند،‌ فیلم جدیدش را سال گذشته در سکوت خبری ساخت. این فیلم که داستانش در یک تاکسی می‌گذرد،‌ نوشته خود پناهی است و همانند دیگر اثر این فیلم‌ساز «این یک فیلم نیست»، ساختاری به شکل مستند داستانی دارد.

جعفر پناهی در فیلم جدیدش به عنوان یک راننده تاکسی در شهر تهران تردد می‌کند، مسافران مختلفی را در طول مسیر سوار کرده، با آنها هم‌کلام می‌شود و فیلم این‌گونه به پیش می‌رود.

در بروشور تبلیغاتی فیلم «تاکسی»‌ که در فرانسه منتشر شده،‌ جعفر پناهی در مورد برخی مسائل مرتبط با تولید این فیلم توضیحاتی داده است.

به نوشته روزنامه بانی‌فیلم،‌ چاپ تهران، آقای پناهی در توضیحاتش در مورد ساختار فیلم و شکل فیلمبرداری آن نوشته است: «فيلمى بايد مى‌ساختم معلق بين مستند و داستان. فيلمنامه را نوشتم و حالا بايد به دنبال اجراى آن بودم ... به دوربين هاى بلك‌مجيك رسيديم كه به اندازه كف دست بود و به راحتى در جعبه دستمال كاغذى، يا عروسك كوچك و يا پوشش ساده پنهان مى‌شد و از بيرون جلب توجه نمى‌كرد. اين كار باعث مى شد بيرون از ماشين، همه چيز مستند و طبيعى باشد و نيز امنيت كارى در درون ماشين برايمان پيش آيد.»

در بخش دیگری از توضیحات کارگردان فیلم «تاکسی» در مورد ساخت این فیلم، آمده است: «با سه دوربينى كه كار گذاشتيم ديگر جايى براى آدم اضافى باقى نمى‌ماند؛ پس بايد حواسم به همه چيز از بازى‌ها گرفته تا دوربين و صدا و بدتر از همه، بازى خودم و رانندگی‌ام بود؛ نمى‌توانستيم از هيچ نوع وسایل نورپردازى استفاده كنيم چون جلب توجه مى‌كرد و كار لو مى‌رفت. به‌ خاطر همين، سقف ماشين را شكافتيم و سندروف بزرگى ايجاد كرديم تا نور داخل و بيرون، بالانس شود.»

به گفته آقای پناهی،‌ فيلمبردارى «تاکسی» پانزده روز به طول انجامیده و با خاتمه آن، مونتاژ اوليه هم پايان يافته است. ضمن این‌که به خاطر مسائل امنیتی،‌ «از راش‌هاى هر روز، بك‌آپ گرفته می‌شده است.»

در بخش دیگری از توضیحات، جعفر پناهی در مورد هزینه ساخت فیلمش آورده است: «بودجه كل فيلم حدودا صد ميليون تومان شد كه قرض كردم ... اكثرا دستمزد كمی از من گرفتند و تعدادى از بازيگرها هم پول نگرفتند...»

فیلم «تاکسی» سال گذشته در شصت و پنجمين دوره جشنواره فيلم برلين توانست خرس طلای بهترین فیلم را از آن خود کند.

آقای پناهی که به دليل حکم ممنوع‌الخروجی‌اش امکان حضور در مراسم اختتامیه جشنواره را نداشت، در سال ۲۰۱۳ هم برای فيلم «پرده» خرس نقره‌ای بهترين فيلمنامه را از همين جشنواره گرفته بود.

در مراسم اختتاميه برلیناله ۲۰۱۵، هانا سعيدی، خواهرزاده آقای پناهی و از بازيگران فيلم «تاکسی» به نمايندگی از سازندگان فيلم، خرس طلايی را دريافت کرد.

XS
SM
MD
LG