لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

تحریم دومین فیلم سال ۹۴ توسط حوزه هنری و شهرداری


رضا عطاران در فیلم «نهنگ عنبر»
رضا عطاران در فیلم «نهنگ عنبر»

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم با وجود تحریم توسط حوزه هنری و شهرداری تهران،‌ در سینماها به اکران عمومی درآمد. پیشتر این دو نهاد فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد را نیز تحریم کرده بودند.

حوزه هنری حدود ۱۰۰ سالن سینما در کل کشور را در اختیار دارد و به این ترتیب فیلم‌های تحریم شده توسط این سازمان،‌ امکان نمایش در یک‌سوم ظرفیت نمایشی کشور را نخواهند داشت.

طبق آماری که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، در مهرماه سال ۹۳ اعلام کرده بود،‌ در ایران حدود ۳۲۰ سالن سینما وجود دارد و در آینده نزدیک ۸۰ سالن دیگر نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

از سوی دیگر بنا بر اعلام محسن مومنی، رئیس حوزه هنری، در فروردین‌ماه سال ۹۳، حدود صد سالن از مجموعه نمایشی سینمای ایران، ‌به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تعلق دارد.

اما شهرداری تهران به خاطر محدود شدن حوزه اختیاراتش در شهر تهران، تعداد بسیار کمتری از سالن‌های سینما را تحت مدیریت خود دارد، ولی با وجود این برخی از مهم‌ترین پردیس‌های سینمایی مانند آزادی و ملت متعلق به این نهاد است.

فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم از جمله آثاری است که با برخی موانع برای نمایش عمومی مواجه بود و پس از اکران هم با تحریم حوزه و شهرداری مواجه شد.

در این رابطه،‌ امیر قطبی، مدیر پخش شرکت فیلمیران که توزیع این فیلم در سینماها را برعهده دارد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد که «نهنگ عنبر» از داشتن پردیس‌های اصلی سینمایی همچون سینما آزادی، پردیس ملت، سینما‌های حوزه هنری و شهرداری محروم است.

پیشتر هم فیلم «قصه‌ها» که بعد از چهار سال توانسته بود امکان نمایش پیدا کند، توسط حوزه و شهرداری تهران تحریم شده بود.

این اتفاقات در حالی است که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، اوایل اردیبهشت در حاشیه افتتاح بخش بین‌الملل جشنواره فجر، درباره تحریم دوباره برخی از فیلم‌ها توسط حوزه هنری گفته بود که «این بحث‌ها شایعه‌ای بیش نیست و هنوز این مسئله به صورت رسمی از هیچ موضع رسمی اعلام نشده است».

بحث تحریم فیلم‌های سینمایی از سوی برخی نهادهای صاحب سینما در ایران ‌از سال ۹۱ و با جلوگیری از اکران تعدادی از آثار سینمایی دارای پروانه نمایش از سوی حوزه هنری و شهرداری تهران آغاز شد.

در آن سال فیلم‌هایی مانند «بی‌خود و بی‌جهت»،‌ «پذیرایی ساده»، «من مادر هستم»، «خوابم میاد» و‌ «من همسرش هستم» اجازه نمایش در پردیس‌های سینمایی زیرمجموعه شهرداری و همچنین سینماهای متعلق به حوزه هنری را پیدا نکردند.

این ماجرا در نیمه اول سال ۹۲ هم به صورت محدودتری ادامه یافت و دو فیلم به جا مانده از اکران سال ۹۱، «پل چوبی» و «برف روی کاج‌ها»،‌ هم در لیست تحریم گنجانده شدند.

این رویه اما در نیمه دوم سال ۹۲ و سال ۹۳ تداوم نیافت و فیلم‌هایی که فرصت اکران عمومی پیدا کردند، در همه سینماهای ایران و ظرفیت نمایشی آنها،‌ روی پرده رفتند.

تاکنون دو ماه از سال ۹۴ پشت سر گذاشته شده و دو فیلم توسط حوزه و شهرداری تحریم شده‌اند و یک فیلم دیگر نیز به گفته سازندگانش در لیست تحریم‌های حوزه قرار گرفته است.

«خانه دختر» ساخته شهرام شاه‌حسینی که به مسئله اهمیت «بکارت» در جامعه ایران می‌پردازد، در صورت پیدا کردن امکان اکران عمومی، فرصت نمایش در سینماهای حوزه هنری و پردیس‌های شهرداری تهران را نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG