لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۲

جمع‌آوری پنج میلیون سی‌دی «غیرمجاز» و بازداشت ۴۵۰ نفر


نیروی انتظامی از شهریورماه ۵ میلیون سی‌دی «غیرمجاز» را جمع‌آوری کرده است
نیروی انتظامی از شهریورماه ۵ میلیون سی‌دی «غیرمجاز» را جمع‌آوری کرده است

پلیس ایران از جمع‌آوری پنج میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه سی‌دی «غیر مجاز»٬ شناسایی ۲۷ «باند» توزیع کننده این سی‌دی‌ها و بازداشت ۴۵۰ نفر در این رابطه خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ۳۰ دی‌ماه سایت پلیس٬ قادر کریمی جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت که «این سی‌دی‌ها در طرح مشترک پلیس و وزارت ارشاد که از شهریور آغاز شده٬ جمع‌آوری شده است.»

به گفته این مقام پلیس طی پنج ماه اخیر در طرح «برخورد با تکثیر و توزیع کنندگان سی دی‌های مبتذل»٬ دست‌کم «سه میلیون سی‌دی غیرمجاز» از فیلم‌های در حال اکران کشف شده است.

براساس اعلام پلیس در مرحله دوم این طرح٬ ماموران ناجا ۴۵۰ نفر از تکثیر و توزیع کنندگان محصولات «ضد فرهنگی» در اطراف مدارس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را شناسایی و بازداشت کرده‌اند.

آن‌طور که این فرمانده پلیس اعلام کرده «تمام» افرادی که بازداشت شده‌اند٬ «سابقه‌دار» بوده و «پس از اعتراف به جرایم و تکمیل پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفته‌اند.»

تکثیر٬ توزیع و خرید و فروش بسیاری از فیلم‌های خارجی در ایران ممنوع است٬ اما با این وجود علاقمندان این فیلم‌ها را از شبکه‌های زیرزمینی توزیع در خیابان‌ها٬ کافه‌ها٬ مدارس٬ دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها تهیه می‌کنند.

پلیس ایران برای مقابله با روند رو به گسترش توزیع و تماشای فیلم‌های خارجی در ایران تاکنون ده‌ها علمیات گسترده به منظور شناسایی عاملان آن‌ها برگزار کرده که حاصل آن انهدام میلیون‌ها نسخه سی‌دی بوده است.

براساس قوانین جمهوری اسلامی افرادی که به تولید، توزیع و تکثیر آثار سمعی و بصری غیرمجاز بپردازند در گام نخست به یک سال و در صورت تکرار به دو تا پنج سال زندان محکوم می‌شوند.

براساس تعریف پلیس و قوه قضائیه «آثار فرهنگی مبتذل شامل اقلامی است که دارای صحنه‌ها و صور قبیحه بوده و مضمون مخالف شریعت و اخلاق اسلامی را تبلیغ و نتیجه گیری کند.»

با وجود سیاست‌های تنبیهی که در سال‌های اخیر نیز تشدید شده٬ روند تکثیر و توزیع فیلم‌ها و سی‌دی‌های «مبتذل» و «غیرمجاز» در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

آبان ماه سال ۱۳۹۲ نیز حسین ساجدی نیا٬ رئیس پلیس تهران از کشف ۱۱ میلیون «سی‌دی» غیرمجاز در تهران خبر داده و گفته بود کشفیات در این زمینه نسبت به سال قبل ۲۰ برابر افزایش داشته است.

XS
SM
MD
LG