لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

نشست جی ۲۰ آغاز شد


سران بیست قدرت اقتصادی دنیا، موسوم به «جی ۲۰»، صبح شنبه به وقت واشینگتن مذاکرات خود را برای بحث بر سر رویارویی با بحران مالی بین‌المللی آغاز کردند و انتظار می‌رود به توافقی برای اقدامات عملی در رویارویی با بحران مالی بین‌المللی نزدیک شوند.


سران نشست جی ۲۰ شامگاه جمعه نیز در ضیافت جرج بوش در کاخ سفید شرکت کرده بودند.


رهبران این بیست کشور، که نمایندگان ۸۵ درصد اقتصاد دنیا به شمار می‌روند، در تدارک دستیابی به راه‌حلی عملی برای رویارویی با بحران مالی بازارهای جهان هستند.


شامگاه جمعه جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در آغاز گردهمایی رهبران جی ۲۰ یادآوری کرد که بحران مالی فعلی «راه‌حلی فوری» ندارد و نباید «انتظاراتی بزرگ» از این نشست داشت.


آقای بوش گفت: «این مشکل یک‌شبه پدید نیامده و یک‌شبه هم حل نمی‌شود. اما با تداوم عزم و همکاری ما حل خواهد شد.»


رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که یکی از اهداف این نشست را می‌توان «تاکید مجدد بر اعتقاد ما نسبت به قواعد بازار آزاد» دانست؛ قواعدی که «مطمئن‌ترین مسیر را برای تأمین رفاه پایدار پدید می‌آورند.»


از هفته‌ها پیش انتظارها بر این بوده است که این نشست موفق شود سه موضوع «اقدامات تشویق‌آمیز»، «اصلاح تنظیمات مالی» و «هدایت جهانی تغییرات» را به تصویب رهبران نشست برساند.



جرج بوش رییس جمهوری آمریکا، در حال سخنرانی در ضیافت شام نشست جی ۲۰

باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، و هیچ یک از دستیارانش در نشست سران جی ۲۰ حضور ندارند.


آقای اوباما گفته است نباید هیچ شبهه‌ای در این مورد که ایالات متحده در یک زمان فقط یک رییس جمهوری دارد پیش بیاید.


اما قرار است دو تن از مشاوران باراک اوباما در حاشیه این نشست با مقامات روسیه، چین، بریتانیا، آلمان و چند کشور دیگر دیدار کنند.


«خبرگزاری فرانسه»، به نقل از منبعی ناشناس، گزارش کرده است احتمالا در این مرحله از نشست تنها چند شاخص از مجموع اصلاحات به تصویب رهبران گروه ۲۰ خواهد رسید.


«رویترز» نیز به نقل از یکی از مقام‌های شرکت کننده در نشست، گزارش کرده است رهبران حاضر در نشست توافق کرده‌اند در بیانیه خود به ضرورت اِعمال سیاست‌های کنترل پولی و بودجه‌ای اشاره کنند.


«جی ۲۰» شامل قدرت‌های صنعتی اروپا، آمریکای شمالی، ژاپن و استرالیا به علاوه قدرت‌های بزرگ نوظهور، مانند برزیل، روسیه، هند و چین می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست بعدی این رهبران در ماه آوریل (حدود پنج ماه دیگر) برگزار خواهد شد اما هنوز تصمیمی در باره محل برگزاری آن گرفته نشده است.


XS
SM
MD
LG