لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

فرد مظنون به عضویت در نیروهای قدس آزاد شد


به گفته مقام‌های عراقی، یک شهروند ایرانی که روز سه‌شنبه توسط نیروهای آمریکایی و به ظن عضویت در نیروهای قدس سپاه پاسداران در بغداد بازداشت شده بود، آزاد شده است.


لبید علاوی، معاون وزارت خارجه عراق، به خبرگزاری «رویترز» گفت که نیروهای آمریکایی فرد بازداشت شده را، که نادر قربانی معرفی شده است، «به خواست دولت عراق» آزاد کرده‌اند.


روز سه‌شنبه نیروهای نظامی آمریکا در عراق یک شهروند ایرانی را در فرودگاه بغداد بازداشت کردند و در بیانیه‌ای که روز بعد منتشر شد وی را «عضو نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران» معرفی کردند.


در بیانیه نیروهای آمریکا همچنین گفته شده بود که این فرد در پوشش بازسازی زیارتگاه‌های شیعی، به شبه‌نظامیان عراق اسلحه می‌رسانده است.


همچنین در آن بیانیه، شخص بازداشت شده متهم به حمل «مقادیری کوکائین» شده بود.


به گفته لبید علاوی، پس از مداخله وزارت خارجه عراق در این موضوع، نیروهای آمریکایی نادر قربانی را آزاد کردند.


لبید علاوی، معاون وزارت خارجه عراق، گفت: «می‌توانیم تایید کنیم که این بازداشت غیرقانونی بوده و او [فرد بازداشت شده] مدتی است که، مطابق قرارداد، اینجا کار می‌کند.»


ارتش آمریکا در عراق هنوز آزادی این شخص را تایید یا تکذیب نکرده است. یکی از سخنگویان نیروهای آمریکا تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که: «نیروهای ائتلاف از دیرباز حاکمیت و استقلال عراق را در تصمیمات مربوط به امور قانونی‌شان به رسمیت می‌شناسند.»


خبرگزاری رویترز گزارش کرده است سعید شکوری، یکی از مقام‌های سفارت ایران در عراق، نیز آزادی نادر قربانی را تایید کرده و گفته است «وی اکنون نزد خانواده‌اش در ایران است و پس از چند روز برای از سرگیری کارش به عراق باز خواهد گشت.»


این مقام سفارت ایران در عراق همچنین گفته است اتهام «حمل مواد مخدر» نادرست است.


یکی دیگر از کارمندان سفارت ایران در عراق نیز به رویترز گفته است نادر قربانی در چمدان خود بسته‌ای نمک داشته است که بازداشت کنندگانش آن را با کوکائین اشتباه گرفته‌اند.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز روز پنج‌شنبه از قول حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، گزارش کرده «پس از پیگیری‌های ۴۸ ساعته سفارت ایران در عراق» نادر قربانی ازاد شده است.


XS
SM
MD
LG