لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

ناتو: با تهدید موشکی ایران روبه رو هستیم


ياپ ده هوپ شفر دبير کل ناتو و ميرک توپولانک، نخست وزير جمهوری چک
ياپ ده هوپ شفر دبير کل ناتو و ميرک توپولانک، نخست وزير جمهوری چک

بیست و شش کشور عضو ناتو روز پنجشنبه، نوزدهم آوريل، اعلام کردند اروپا با تهدید موشکی از سوی جمهوری اسلامی ایران رو به رو است.


این کشورها در عين حال اعلام کردند حاضرند به روسیه اطمینان دهند که طرح سپر دفاع موشکی ایالات متحده آمريکا خطری برای مسکو در بر نخواهد داشت.

سخنگوی ناتو پس از گفت و گوی مقامات ارشد پیمان آتلانتیک شمالی درباره طرح سپر دفاع موشکی در مقر ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت:« در این جلسه توافق شد که اروپا با تهدیدی موشکی روبه رو است. بسیاری از کشورهای عضو ناتو این طرح را خطری فزاینده می خوانند. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که می تواند بالقوه تهدیدی موشکی برای اروپا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی ایجاد کند، خوانده شد.»

واشینگتن در ماه ژانویه اعلام کرد قصد دارد سپر دفاع موشکی خود را به اروپا نیز گسترش دهد تا حمله موشکی احتمالی را از سوی آنچه آنها را دولت های سرکش مانند ایران و احتمالا کره شمالی می خواند، کاهش دهد.

بر اساس اين طرح، پايگاهی با ۱۰ موشک بازدارنده در لهستان و یک سیستم راداری برای دنبال کردن هر حمله احتمالی در جمهوری چک مستقر خواهد شد و هر دو پايگاه به یک سیستم هشدار دهنده پیشرفته در ایستگاهی دیگر متصل خواهند شد.

روسیه به شدت نگران است که رقیب سابقش در جنگ سرد، قصد ایجاد پایگاه های نظامی در کنار مسکو را داشته باشد. روسیه در پی آن است که از عملی شدن این طرح جلوگیری کند.

با این حال سخنگوی ناتو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت سیستم سپر دفاع موشکی که اکنون در حال بررسی از سوی اعضای ناتو است، به هیچ وجه تهدیدی علیه روسیه نیست و قرار نیست استراتژی توازن قوا بین اتحادیه اروپا را بر هم بزند.

در حالی که اعضای ناتو ایران را خطری بالقوه برای حمله به کشورهایشان می دانند، امروز فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت جمهوری اسلامی دارای قدرت موشکی است که می تواند با مقیاس نامحدود، مواضع به گفته او دشمن را مورد هدف قرار دهد.

حسین سلامی، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در این باره به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از این اعلام کرده بود موشک های تور- ام یک که ايران آنها را روسيه خريداری کرده است، با موفقیت آزمایش شده اند و ثابت شده است که تمام ناوهای جنگی مستقر در خلیج فارس در محدوده برد این موشک ها قرار دارند.


حسین سلامی گفت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، خاورمیانه به مرکز جهان اسلام تبدیل شده است.

وی همچنین با اشاره به جنگ های ۳۳ روزه حزب الله لبنان و اسراییل گفت که شکست ناپذیری اسراییل به افسانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، با وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی ایران فشارهای کشورهای بین المللی بر ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور را جنگ روانی برای ترساندن ملت ایران می نامند، مقامات نظامی جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند برای بدترین شرایط آمادگی کافی دارند.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گفت ایران طرفدار صلح جهانی و منطقه ای است، اما نیروهای نظامی جمهوری اسلامی همزمان آماده قربانی کردن خود و « قطع دستان» به گفته وی متجاوزان است.


XS
SM
MD
LG