لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

حمله طالبان به پایگاه هوایی بگرام چهار کشته بر جای گذاشت


نیروهای آمریکایی در پایگاه بگرام
نیروهای آمریکایی در پایگاه بگرام

حمله انتحاری به پایگاه هوایی ناتو در بگرام واقع در شمال کابل، پایتخت افغانستان، بامداد شنبه، ۲۲ آبان‌ماه، دست‌کم چهار کشته و ۱۴ مجروح برجای گذاشت.

گروه طالبان مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز شنبه در این‌ باره گفت: «این حمله که از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، تلفاتی سنگین برجای گذاشته است.»

هویت کشته‌شدگان این انفجار هنوز اعلام نشده است.

عبدالوحید صدیق، سخنگوی فرماندار ولایت پروان افغانستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد زخمی‌ها را ۱۸ نفر اعلام کرد.

وی به خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: «فرد مهاجم یک کارگر افغان بوده که در این پایگاه کار می‌کرده است.»

جان نیکلسون، ژنرال آمریکایی در این پایگاه، بدون ذکر جزئیات گفت که انفجار توسط یک دستگاه انفجاری صورت گرفته و جزئیات آن در دست بررسی است.

عبدالشکور قدوسی، فرماندار منطقه بگرام، نیز گفت که این انفجار در نزدیکی سالن غذاخوری پایگاه بگرام رخ داده است. او این انفجار را «قوی» توصیف کرد.

پایگاه هوایی بگرام متعلق به نیروهای ایالات متحده آمریکا و ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای بین‌المللی در افغانستان است و به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده هزار سرباز آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

حمله به پایگاه هوایی بگرام تنها دو روز پس از حمله به کنسولگری آلمان در مزارشریف رخ می‌دهد.

در حمله طالبان به کنسولگری آلمان در مزارشریف که اواخر روز پنج‌شنبه با یک کامیون حامل مواد منفجره صورت گرفت، دست‌کم شش تن کشته و حدود یک‌ صد نفر دیگر نیز زخمی شدند.

گروه طالبان اعلام کرد که این حمله را به تلافی حمله هوایی هفته گذشته ناتو به شمال قندوز که بیش از ۳۰ کشته در میان غیرنظامیان برجای گذاشت، انجام داده است.

ارتش آمریکا هفته گذشته تأیید کرد که در حمله هوایی روز پنجم نوامبر، ۱۵ آبان‌ماه، به احتمال زیاد شماری از غیرنظامیان کشته شده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز روز ۱۷ آبان‌ماه اعلام کرد که در حال بررسی مرگ ده‌ها غیرنظامی در جریان حمله هوایی آمریکا به شمال افغانستان است.

XS
SM
MD
LG