لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

ارتش مصر رهبر شاخه مصری داعش را «از پای درآورد»


رئیس جمهور مصر در میان شماری از افسران عالی‌رتبه ارتش این کشور
رئیس جمهور مصر در میان شماری از افسران عالی‌رتبه ارتش این کشور

ارتش مصر خبر داد که ابو دعا الانصاری، فرمانده شاخه مصری گروه حکومت اسلامی یا داعش، را «از پای درآورده است».

بنا بر بیانیه ارتش مصر، ابو دعا الانصاری روز پنج‌شنبه، ۱۴ مرداد، کشته شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از سرهنگ احمد سمیر سخنگوی ارتش مصر، «عملیات دقیق و موفق» هوایی ارتش در منطقه «العریش» علیه باند فرماندهی شاخه مصری داعش انجام شد.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگــــــــــــرام رادیو فردا|

به گفته ارتش مصر، غیر از الانصاری، ۴۵ تن دیگر از داعشی های مصر شامل دیگر کادر فرماندهی این گروه از پای درآمده، ده‌ها تن دیگر از آنها زخمی شده و مقرهای آنها شامل مقادیری جنگ‌افزار منهدم شد.

گروه داعش هنوز مرگ فرمانده مصری خود را تایید نکرده، اما ارتش مصر تصاویر قبل و بعد از محل استقرار فرماندهی این پیکارجویان را منتشر کرده است.

گروه موسوم به «انصار بیت المقدس» که عمده فعالیت های آن در صحرای سینا، در شمال مصر، متمرکز است سال گذشته با ابوبکر البغدادی، رهبر خودخوانده «خلافت اسلامی»، بیعت کرد.

«انصار بیت المقدس» با رفتن زیر بیرق سیاه داعش، نام خود را نیز به «ولایت سینا» تغییر داد.

ابو دعا الانصاری تنها یک روز پس از آن کشته شد که گروه او در یک فیلم ۳۵ دقیقه ای، با نام «شعله صحرا» بویژه مصر را همراه با ترکیه، اسرائیل و امیرنشین های خلیج فارس تهدید کرد، اما بیشترین بخش تهدیدهای این فیلم متوجه امنیت مصر بود.

در فیلم داعش آمده بود که تمامی مصر «به‌زودی» زیر بیرق «ولایت سینا» قرار خواهد گرفت.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری روسی در پاییز سال گذشته که به مرگ ۲۲۴ خدمه و مسافران آن منجر شد، به گروه یاد شده نسبت داده شده است.

از ابو دعا الانصاری به عنوان «مغز متفکر» برنامه‌ریزی برای ساقط کردن هواپیمای روسی بر فراز مصر یاد شده بود.

نخستین تحرکات گروه «انصار بیت المقدس» علیه مصر از زمان سقوط حکومت محمد حسنی مبارک در آغاز زمستان ۲۰۱۱ با ده‌ها مورد انفجار در خط لوله انتقال گاز مصر به اسرائیل آغاز شد.

اما در دوران کوتاه حکومت اخوان المسلمین در مصر نیز به فرمان محمد مرسی ارتش این کشور عملیات سنگینی را علیه پیکارجویان «انصار بیت المقدس» انجام داد.

تحرکات این گروه علیه ارتش مصر که به کشته شدن شماری از نظامیان منجر شد، افکار عمومی این کشور را در کنار حکومت و ارتش در ضربه زدن به نیروهای «انصار بیت المقدس» قرار داد.

تا چند ماه بعد از ژوئیه ۲۰۱۳ نیز که عبدالفتاح السیسی فرمانده وقت ارتش مصر با برانداختن حکومت اخوان المسلمین رهبری کشور را در دست گرفت، تحرکات ایذایی «انصار بیت المقدس» علیه ارتش و گردشگران در سینا ادامه یافت.

اما با وجود هم‌قسم شدن «انصار بیت المقدس» با داعش از دهم نوامبر ۲۰۱۴، توان عملیاتی این گروه در صحنه عمل کاهش یافت.

ارتش مصر جنبش فلسطینی حماس در غزه را نیز به همکاری با «انصار بیت المقدس» متهم می‌کرد، اما حماس با رد این اتهامات، در صدد بهبود مناسبات خود با دولت قاهره برآمد.

در صحرای سینا، گروه‌های مسلح دیگری با نام‌هایی مانند «مجلس شورا المجاهدین»، «جیش الاسلام»، «التکفیر و الجهاد» یا باندهای مسلح بادیه نشین فعالیت چریکی دارند که ارتش مصر هر از چند گاهی با آنها رودررو می شود.

XS
SM
MD
LG