لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

تاکید اعضای اتحادیه اروپا در رم بر «تعهد خود به آینده‌ای مشترک»


به گفته دونالد توسک، اتحادیه اروپا «حاصل مجموعه‌ای از ارزش‌های مشترک و معیارهای واحد برای دموکراسی» است.
به گفته دونالد توسک، اتحادیه اروپا «حاصل مجموعه‌ای از ارزش‌های مشترک و معیارهای واحد برای دموکراسی» است.

شش ده پس از امضای معاهده رم، رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز شنبه،‌ پنجم فروردین،‌ بار دیگر در این شهر گرد هم آمدند و با امضای بیانیه‌ای جدید بر تعهد خود به «آینده‌ای مشترک» تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه جدید رم روز شنبه در حالی به امضا رسید که بریتانیا که بیش از پیش به جدایی از اروپا نزدیک شده به عنوان دومین اقتصاد بزرگ این اتحادیه در این گردهم‌آیی حضور نداشت.

گردهم‌آیی روز شنبه در واقع جشن تولد ۶۰ سالگی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود که بنیان آن با امضای معاهده رم، پایتخت ایتالیا،‌ گذاشته شد.

خبرگزاری رویترز جمع شدن رهبران کشورهای اروپایی در زادگاه این اتحادیه را تلاشی برای نمایش این امر تفسیر کرده است که اتحادیه اروپا می‌تواند جدایی بریتانیا را در سلامت پشت سر بگذارد.

شش عضو موسس جامعه اقتصادی اروپا ۶۰ سال پیش در روز ۲۵ مارس سال ۱۹۵۷ در کاخ کامپی‌دولیوی رم گرد هم آمدند و رسما کلید اتحادیه اروپا را زدند.

۶۰ سال پیش در این روز، رهبران بلژیک، فرانسه، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند و آلمان غربی در پایتخت ایتالیا جمع شدند تا نام‌شان به عنوان اعضای بنیان‌گذار اتحادیه اروپا در تاریخ ثبت شود.

به این ترتیب «نهاد برآمده در نخستین دهه بعد از فاجعه جنگ جهانی دوم به درختی بلندقامت بدل شد با ۲۸ شاخه (با احتساب بریتانیا)، پانصد میلیون نفر جمعیت، بزرگ‌ترین سهم در تولید ناخالص داخلی جهان و بالاترین نقش در بازرگانی بین‌المللی.

اما روز شنبه بیش از همه غیبت بریتانیا و ترزا می، نخست وزیر آن، در نشست رم خودنمایی می‌کرد.

بریتانیا که در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوست در تابستان سال گذشته با رای مردم این کشور اعلام کرد که دیگر عضو اتحادیه نخواهد بود، فرایندی که قرار است روز چهارشنبه هفته جاری رسما آغاز شده و بریتانیا اکناره‌گیری خود از این جامعه را ثبت کند.

دونالد توسک، نخست وزیر سابق لهستان و رهبر فعلی اتحادیه، روز شنبه در مراسم تجدید عهد اعضای اروپا تاکید کرد که اتحاد اروپا «نه الگو و مدلی بوروکراتیک، بلکه حاصل مجموعه‌ای از ارزش‌های مشترک و معیارهای واحد برای دموکراسی» است.

XS
SM
MD
LG