لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

افت ۴۳ میلیارد دلاری صادرات ایران


روزنامه‌های شرق، خراسان، و اعتماد واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در حمایت از انقلاب سوریه و سخنان دبیرکل سازمان ملل در انتقاد از نقض حقوق بشر و نیز پرونده هسته‌ای را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه شرق از قول مشاور بین‌المللی علی لاریجانی رئیس مجلس نهم نوشته است که «محمد مرسی برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت».

روزنامه سیاست روز نیز واکنش ضمنی علی خامنه‌ای به اظهارات رئیس جمهور مصر درباره سوریه را منتشر کرده و از قول علی خامنه‌ای نوشته است که «اگر به معترضان اروپایی هم سلاح داده شود، شرایط این کشور‌ها هم مثل سوریه می‌شود».

روزنامه مغرب از «افت ۴۳ میلیارد دلاری صادرات ایران» در سال جاری خبر داده است.

روزنامه آرمان خبر داده است که «اعضای ربوده شده هلال احمر ایران در لیبی پس از ۳۱ روز با خانواده‌های خود تماس گرفته‌اند».

روزنامه کیهان خبر داده است که «با مرگ یکی دیگر از آتش‌نشان‌ها» بر اثر فقدان بیمارستان سوانح و سوختگی در خوزستان، شمار ماموران کشته‌شده آتش‌نشانی در انفجار سیزدهم مردادماه در پتروشیمی ماهشهر به ۵ نفر رسیده است.

محمد مرسی «برنامه و نظم اجلاس عدم تعهد را به هم ریخت»

روزنامه‌های شرق، خراسان، و اعتماد واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به سخنرانی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در حمایت از انقلاب سوریه و سخنان دبیرکل سازمان ملل در انتقاد از نقض حقوق بشر و نیز پرونده هسته‌ای در جریان حضورشان در تهران را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه سیاست روز نیز واکنش ضمنی علی خامنه‌ای به اظهارات رئیس جمهور مصر درباره سوریه را منتشر کرده است.

روزنامه شرق با تاکید بر این که «مواضع محمد مرسی رئیس جمهوری مصر و‌ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس عدم تعهد ۱۸۰ درجه» با «موضع جمهوری اسلامی ایران تفاوت داشت»، از واکنش مقام‌های حکومتی گزارش داده، و نوشته محمدجواد لاریجانی از معاونان رئیس قوه قضاییه مدعی است که «بیان نظرات مخالف توسط محمد مرسی و‌ بان کی مون نشان‌دهنده سعه صدر بالای ایران بود»، اما «به گفته حسین امیرعبداللهیان معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی، این تفاوت طبیعی است».

این روزنامه به «سخنان متفاوت‌ بان کی مون پیش از ترک تهران» اشاره کرده و از قول دبیرکل سازمان ملل نوشته که در دیدار با علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی «خواستار اقداماتی از سوی ایران شدم که نشان دهد به دنبال فعالیت‌های صلح‌آمیز در پرونده هسته‌ای خود هستند» و «در خصوص مسئله حقوق بشر نیز نگرانی‌های خود را به دولت ایران انتقال دادم، و از ایران خواستم که با نماینده ویژه سازمان حقوق بشر در ایران همکاری بیشتری کند».

به نوشته روزنامه شرق، ‌بان کی مون همچنین گفت که «در این دیدار‌ها خواستار توجه به این مسئله در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور شدم».

این روزنامه با اشاره به این که جنبش عدم تعهد «رنگین کمانی است»، نوشته است که «همین طیف رنگین کمانی اعضا، ساختار عدم تعهد را تاکنون از «جنبش» فرا‌تر نبرده است» و این «تنوع فرهنگی و گستردگی ایدئولوژیک جنبش عدم تعهد «در شانزدهمین دوره و در تهران بیش از پیش نمود پیدا کرد».

شرق همچنین نوشته است که «نگاه متفاوت حاضران به تحولات منطقه‌ای به خصوص آن چه که در سوریه در حال وقوع است نمونه‌ای عینی از وجود تفاوت میان تفکرات و دیدگاه‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود».

حسین امیرعبداللهیان معاون آفریقای وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار بیان چنین سخنانی را از رئیس جمهوری مصر پیرامون تحولات سوریه داشتید، به روزنامه شرق گفته است که «الزاما این طور نیست که اگر کشوری میزبان اجلاسی بود شرکت‌کنندگان ملزم باشند در چارچوب سیاست‌های آن کشور حرف بزنند».

حسین امیرعبداللهیان همچنین گفته است که «طبیعی است راجع به تحولات منطقه از جمله آن چه که در سوریه می‌گذرد و دیگر تحولاتی که در دیگر حوزه‌های منطقه در جریان است، دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد و سران در چارچوب دستورکار مشخص کشور خودشان بخواهند دیدگاه‌های خود را بیان کنند» و «اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر هم در همین رابطه قابل ارزیابی است».

روزنامه شرق همزمان در خبری دیگر از «اعتراض بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران به محمد مرسی رئیس جمهوری مصر» خبر داده و نوشته است که «بسیج دانشجویی دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت، خواجه نصیر، طباطبایی، امام صادق و دانشگاه بهشتی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری مصر نوشتند و خواستار تجدیدنظر او در مورد کشور سوریه شدند».

روزنامه خراسان طی سرمقاله شماره یازدهم شهریور، از «اجلاس عدم تعهد در تهران» به عنوان «یک مانور سیاسی مقتدرانه» نام برده و نوشته به رغم آن که «بخش مهمی از اظهارات محمد مرسی رئیس جمهوری مصر درباره سوریه، علیه بشار اسد بود» اما اقدام صدا و سیمای جمهوری اسلامی در «ترجمه غیرواقعی سخنان محمد مرسی» نیز «گاف بزرگی» است.

روزنامه اعتماد نیز خبر داده است که حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنرانی محمد مرسی در اجلاس عدم تعهد گفته است که «آقای مرسی پختگی لازم در اداره نشست سران نم را نداشت و برنامه و نظم اجلاس را به هم ریخت».

اعتماد همچنین در گزارشی با تیتر «مسافر بلندپایه قاهر» نوشته است که «محمد مرسی، رئیس‌ جمهور مصر ظهر روز پنج‌شنبه وارد تهران شد و پس از سخنرانی در مراسم افتتاحیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این جنبش به ایران، به قاهره بازگشت».

به نوشته این روزنامه، «سفر رئیس جمهوری مصر هر چند کوتاه بود و چند ساعتی بیشتر به طول نینجامید اما با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و در عین حال سفری مهم در تاریخ روابط جمهوری اسلامی با مصر به شمار می‌رود».

اعتماد با اشاره به این که «رئیس ‌جمهور مصر که پیشتر از بشار اسد، رئیس ‌جمهور سوریه، خواسته بود از قدرت کناره‌گیری کند» در سخنرانی اجلاس عدم تعهد در تهران نیز «موضع مشابهی را اتخاذ کرد که موجب شد هیئت سوری حاضر در جلسه در اعتراض به این اظهارات سالن را ترک کنند».

این روزنامه تاکید کرده است که «محمد مرسی پس از پایان سخنرانی خود و دیدار‌هایی در عرف دیپلماتیک با مقامات تهران که در سالن محل برگزاری اجلاس انجام شد، به فرودگاه بازگشت و عازم قاهره شد» تا «بار دیگر چشم‌انداز احیای روابط تهران-قاهره در ابهام قرار گیرد».

روزنامه سیاست روز نیز در تیتر یک شماره شنبه واکنش ضمنی علی خامنه‌ای به اظهارات محمد مرسی را منتشر کرده و خبر داده که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نخست وزیر سوریه، ضمن حمایت دوباره از بشار اسد گفته است «اگر به معترضان اروپایی هم سلاح داده شود، شرایط این کشور‌ها هم مثل سوریه می‌شود».

افت ۴۳ میلیارد دلاری صادرات ایران در سال جاری

روزنامه مغرب از «افت ۴۳ میلیارد دلاری صادرات ایران» در سال جاری خبر داده و به نقل از «گزارش واحد اطلاعات اکونومیست» نوشته است که «ایران در سال ۹۰ معادل ۱۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون صادرات داشته است اما این رقم در سال جاری به ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تنزل پیدا می‌کند».

به نوشته این روزنامه، «در روزهایی که برخی کار‌شناسان از کاهش درآمدهای ارزی کشور به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی صحبت به میان می‌آورند، اکونومیست نیز از افت صادرات ایران در چهار سال آینده نسبت به سال گذشته» خبر ‌داده و اعلام کرده است که به رغم صادرات ۱۰۹ میلیارد دلاری در سال ۹۰، با کاهش شدید صادرات ایران در سال ۹۱، اکنون باید چهار سال دیگر بگذرد تا در سال ۹۵ صادرات ایران به «۸۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار» برسد.

روزنامه مغرب تاکید کرده که پس از افت ۴۳ میلیارد دلاری صادرات ایران در سال جاری «این اعداد و ارقام بدان معناست که با وجود صعودی بودن صادرات طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵، اما ایران باز هم در مقایسه با سال ۹۰ و رقم ۱۱۰میلیارد دلاری صادرات آن سال، افت را تجربه خواهد کرد» و «به عبارت بهتر، ایران حداقل تا سال ۹۵ نمی‌تواند به رکورد سال ۹۰ خود در صادرات دست یابد».

تماس تلفنی اعضای ربوده شده هلال احمر ایران در لیبی

روزنامه آرمان خبر داده که «ایرانیان ربوده شده در لیبی با خانواده‌های‌شان تماس تلفنی گرفته‌اند» و از قول علی‌اکبر صالحی وزیرخارجه جمهوری اسلامی نوشته است که «تماس تلفنی بین ایرانیان ربوده شده در لیبی با خانواده‌های‌شان برقرار شده و آنها در سلامت به سر می‌برند».

علی‌اکبر صالحی همچنین گفته است که «در این ارتباط تماس‌های متعددی با مقامات لیبی داشته‌ایم و در مکه نیز با وزیر خارجه این کشور صحبت کردیم» و «اعضای ربوده شده هلال احمر ایران در سلامت به سر می‌برند و مقامات لیبیایی به ما قول داده‌اند که آنها هرچه زود‌تر آزاد شوند».

روزنامه اعتماد نیز خبر داده که «با گذشت سی و یک روز از ربوده شدن هفت امدادگر جمعیت هلال احمر ایران در لیبی»، آنها با خانواده‌های خود تماس گرفته‌اند.

این روزنامه از ایرانیان ربوده شده در لیبی به عنوان «مدیران جمعیت هلال احمر» نام برده، اما نوشته که آنها «سابقه فعالیت سیاسی» ندارند.

روزنامه اعتماد در عین حال گزارش داده که عاشور بن خیال، وزیر امور خارجه لیبی، که برای حضور در اجلاس عدم تعهد به تهران سفر کرده بود «عصر روز چهارشنبه و در دیدار با خانواده ایرانیان ربوده شده صرفا به اظهار تاسف از تاخیر در آزادی گروگان‌ها بسنده کرد»، اما به این خانواده‌ها اطمینان داد که «آخرین وضعیت ربوده‌شدگان ایرانی که به ما گزارش شده، شرایط مناسب و سالم بودن آنان است».

مرگ پنجمین آتش‌نشان حادثه دیده در انفجار پتروشیمی ماهشهر

روزنامه کیهان خبر داده است که «با مرگ یکی دیگر از آتش‌نشان‌ها، شمار ماموران کشته شده آتش‌نشانی در انفجار پتروشیمی ماهشهر به ۵ نفر رسید».

به نوشته این روزنامه، در «انفجار و آتش‌سوزی سیزدهم مردادماه در کارخانه پتروشیمی بندر ماهشهر» دست‌کم «۱۵ نفر از مأموران آتش‌نشانی این کارخانه به هنگام انجام مأموریت مهار آتش کشته و زخمی شده بودند» و به رغم مرگ چهار آتش‌نشان در نخستین روزهای پس از انفجار پنجمین آتش‌نشان نیز که «در حین مأموریت دچار سوختگی شدیدی شده بود، به دلیل نبود امکانات کافی بیمارستان ماهشهر به اهواز و سپس به تهران منتقل می‌شود اما به علت شدت سوختگی» درگذشت.

روزنامه کیهان نوشته است که «مرگ پنج نفر از مأموران آتش‌نشانی کارخانه پتروشیمی ماهشهر هشداری است برای مسئولان که چرا استان خوزستان، بیمارستانی مجهز به امکانات سوانح سوختگی ندارد؟ و چرا نبود پزشک متخصص سوانح سوختگی باعث مرگ صد‌ها بیمار می‌شود؟»

این روزنامه همچنین از قول حبیب آقاجری نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس نهم نوشته است که «۱۸ مجتمع پتروشیمی در شهرهای ماهشهر و بندر امام وجود دارد که این امر احتمال بروز حوادث پرخطر نظیر آتش‌سوزی و سوانح را تا حد زیادی بالا می‌برد» اما «در هیچ یک از این شهر‌ها بیمارستان سوانح و سوختگی وجود ندارد».

نماینده ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است که «وجود مجتمع‌های عظیم پتروشیمی، هر چند مزایا و محاسن بسیاری دارد که هیچ کس منکر آن نیست، اما آلودگی دریا و هوا در این شهر‌ها تبدیل به یک مشکل زیست‌محیطی در منطقه شده است» و «سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در ممانعت از فعالیت صنایع آلوده‌کننده محیط به وظیفه خود عمل نکرده است».
XS
SM
MD
LG