لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

«سازماندهی مداحان» برای «جبران تلخکامی برجام»


روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره شنبه خود سخنان روز پنج‌شنبه حسن روحانی در جمع فرمانداران و استانداران را «دفاع‌ روحانی از مرزهای انتخابات» توصیف کرده است.

این روزنامه نوشته است: «رئیس‌ جمهوری برداشت خود را از مر قانون روایت کرد؛ روایتی معترضانه. سخنی بی‌هیچ پرده‌پوشی» و حتی گفت که «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

روزنامه اعتماد گزارش داد که «در میانه رایزنی‌های فشرده انتخاباتی این سخنان زمینه‌ساز موجی جدید از حملات به رئیس ‌جمهوری شده است» و حالا خود «رایزن» سیاسی رد صلاحیت شده‌ها «خودش هم زیر تیغ انتقادها قرار گرفته است».

اعتماد این را هم نوشته است که همه این حرف‌ها از یک طرف برای نامزدهای رد صلاحیت شده و هواداران آنها یعنی این که دولت کار خود را برای تغییر آرایش میدان رقابت انجام خواهد داد اما این که اقدامات دولت چقدر موفق خواهد بود، دست‌کم «تا اینجا منتقدان او آن قدر در رد سخنان روز پنج‌شنبه‌اش موضع‌گیری کرده‌اند که معلوم شود حرف فقط حرف حسن روحانی نیست».

«مجلس خانه ملت است، نه خانه یک جناح» تیتر یک انتخابی روزنامه جمهوری اسلامی از سخنان روز پنج‌شنبه رئیس جمهوری اسلامی است. روزنامه جهان صنعت از قول حسن روحانی تیتر زده است: «انتخابات برگزار نکنیم بهتر است»، و روزنامه شرق این سخنان را با تیتر «مُر قانون ملاک عمل باشد، نه مُر سلیقه» در تیتر یک خود منتشر کرده است.

انتقاد تند از روحانی

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اما سخنان روز پنج‌شنبه حسن روحانی را «اتهام‌زنی بی‌سابقه رئیس جمهور به شورای نگهبان» عنوان کرده و پیامد آن را «قفل بر رایزنی‌های انتخاباتی» ارزیابی کرده است. این روزنامه از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و «مجتهدین شورای نگهبان» به عنوان «علمای تراز اول» نام برده و نوشته است: «حمله بی‌سابقه رئیس جمهوری به شورای نگهبان در نوع خود و از این جایگاه بی‌سابقه است. اتهام عمل سلیقه‌ای و حذف یک جناح به ناظر و مفسر قانون اساسی اتهام کمی نیست. به همین دلیل باید علت سست کردن جایگاه نهادهای حافظ سلامت سیاسی کشور را فراتر از سلایق و ناراحتی‌های زودگذر فهمید»، ضمن این که «این جملات رئیس جمهور حکایت از بی‌نتیجه بودن رایزنی‌های پشت پرده دارد».

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران با تأکید بر این که «قطعاً رئیس جمهوری از عمق فاجعه‌ای که می‌آفریند بی‌خبر نیست» نوشته است: «مواضعی چنین از یک روشنفکر دور از قدرت و رادیکال میسر است، نه مواضعی صرفاً از عضو عالی حاکمیت که از قضا هویت امنیتی آن بر همه هویت‌های دیگر می‌چربد».

کیهان هم در تیتر یک شماره شنبه خود به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داده و نوشته است: «مردم در انتظار عمل به وعده‌ها، دولت در سودای بهارستان.»

این روزنامه با تأکید بر این که «رئیس جمهور محترم از اهمیت اموری پرسش می‌کند که خود مسئول همه آنهاست، پرسیده است: «اداره بخش صنعت، محیط زیست، اشتغال‌آفرینی و رفع رکود به عهده چه دستگاهی است؟ شورای نگهبان یا دولت؟!» و در حال حاضر بیش از نیمی از کارگاه‌های تولیدی کشور تعطیل است آیا ناشی از رد صلاحیت افراد بدسابقه از سوی شورای نگهبان است یا به خاطر عملکرد ضعیف مدیران دولت یازدهم؟!»

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، ضمن استقبال از سخنان حسن روحانی، طی یادداشتی در روزنامه همدلی با تیتر «مجلس باید خانه ملت بماند» نوشته است: «در فصل ششم قانون اساسی و اصل ۶۲ قانون اساسی آمده است که مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت به‌ طور مستقیم و با رای مخفی تشکیل می‌شود؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی ترکیبی از نمایندگان کل ملت است. این نمایندگان خواه مسلمان یا غیرمسلمان و خواه طرفدار جناح الف یا طرفدار جناح ب همه باید در مجلس حضور داشته باشند.»

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌های قوه قضائیه، در تیتر یک خود از قول کسانی که آنها را «شخصیت‌های سیاسی و دینی» معرفی کرده نوشته است: «هجمه علیه شورای نگهبان فتنه‌گری است.»

صادق زیباکلام طی گفت‌وگویی به روزنامه آرمان گفته است: «مهم‌تر از حضور اصلاح‌طلبان در مجلس آینده عدم حضور تندروهاست وآن قدر که تندروی به منافع ملی لطمه وارد می‌کند عدم حضور اصلاح‌طلبان لطمه وارد نمی‌کند، لذا در شرایط فعلی استراتژی اصلاح‌طلبان باید جلوگیری از ورود تندروها باشد.»

روزنامه وقایع اتفاقیه از قول محمدرضا عارف نوشته است: «تاکنون مذاکرات خوبی با شورای نگهبان و سایر بزرگان داشته‌ایم و من به تجدیدنظر در رد صلاحیت‌ها بسیار امیدوار هستم.»

«رمزگشایی» از حمله به سفارت عربستان

روزنامه شرق از «رمزگشایی معاون امنیتی وزارت کشور از معمای حمله به سفارت عربستان» خبر داده و از قول حسین ذوالفقاری دربارهٔ مهاجمان به سفارت عربستان سعودی در ۱۹ دی‌ماه سال جاری نوشته است: «افرادی که این کار را کردند، سازماندهی شده‌اند و بیش از ۱۰ سال در کرج و تهران فعالیت دارند که محور فعالیت آنان، امور خیریه و کارها و فعالیت‌های مذهبی است که دانسته یا ندانسته نیز از سوی مسئولان تحت عنوان مسائل مذهبی و هیئتی به آنان کمک شده است.»

«سازماندهی» مداحان

«سازماندهی مداحان» خبری است که روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهت اطلاع» شماره شنبه خود منتشر کرده و نوشته است: «یک مداح بداخلاق که در تهران به دخالت در امور سیاسی و تعیین تکلیف برای مسئولین معروف است، در مراسم بزرگداشت حضرت فاطمه معصومه در قم گفت: سه هزار مداح در تهران ساماندهی کرده‌ایم تا در انتخابات، تلخکامی برجام را جبران کنند.»

روزنامه وقایع اتفاقیه ضمن انتشار «روایت پرهول و هراس از سفر قاچاقی» ماجرای یک «مسافر برگشتی» را گزارش کرده است.

این مسافر که پس از نیمه‌تمام ماندن سفر غیرمجازش برای پناهندگی به ایران برگشته است حالا «عکس‌ها را یکی یکی رد می‌کند. کوه‌ها، دیوار زخمی خانه قاچاقچی، آدم‌هایی که توی عکس تار افتاده‌اند و ترس توی چشم‌ها. تهش هزار مکافات بود و گذشتن از دریا، هویت جعلی بود و غربت، زندگی در اتاقکی کوچک با مقرری ناچیز.» روزنامه وقایع اتفاقیه نوشته است که از همسفران این مسافر برگشتی «سه نفری که او را قال گذاشتند و رفتند حالا در کمپ‌های آلمان روزگار می‌گذرانند. از همراهانش، سه نفر در اردوگاه‌های هلند مستقر شدند، بی خیال حقوق نامعین و بلاتکلیفی زندگی، تا زمانی که با تقاضایشان موافقت نشود، در کمپ‌های پناهندگی روزگار سپری کنند؛ حال‌شان معلوم و آینده‌شان نامشخص» است.

روزنامه شهروند ضمن انتشار گزارشی «از اصلاح قانون محدودیت در صدور روادید آمریکا» خبر داده است که «آمریکا محدودیت سفر بازرگانان به ایران را برداشت».

روزنامه سپید ضمن انتشار گزارشی دربارهٔ اختلاف آماری میان شمار فارغ‌التحصیلان پزشکی و پزشکان شاغل در ایران نوشته است: «۱۲ هزار پزشک گم شده‌اند.»

حجت‌الله مقیمی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی، دربارهٔ آمار پزشکان به این روزنامه گفته است: «به‌ صورت کلی و فارغ از رشته حدود ۱۲۰ هزار پزشک داریم که نزدیک به ۴۰ هزار نفر متخصص و فوق تخصص و ۸۰ هزار نفر پزشک عمومی است. البته چون سیستمی برای ثبت تعداد مهاجرین نداریم و همچنین نمی‌دانیم چند نفر از این آماری که گفته‌ شده فوت کرده‌اند باید آمار مهاجران و فوت‌شدگان را از این میزان کم کرد.»

پژوهش درباره ازدواج دانشجویان

روزنامه شرق گزارش داده است که نتایج یک پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی از «تأثیر تعامل دانشجویان دختر و پسر بر ازدواج‌های پایدار» حکایت دارد.

این پژوهش نشان می‌دهد در آن دسته از رشته‌های پزشکی که «تعامل و کار گروهی میان دانشجویان دختر و پسر بیشتر است، ازدواج‌های بیشتری صورت می‌گیرد» و «دست‌کم ۳۹ درصد از این تعاملات به ازدواج منجر می‌شود و تقریباً ۹۰ درصد این ازدواج‌ها پایداری دارند».

نتایج این پژوهش را دبیر کارگروه بهداشت، سلامت و محیط‌ زیست معاونت امور زنان و خانواده ریاست ‌جمهوری در اختیار روزنامه شرق قرار داده و این روزنامه یادآوری کرده «این نتایج در حالی مشخص شده است که در این سال‌ها تلاش برای اعمال تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها که مانع از تعامل دانشجویان با یکدیگر می‌شود، افزایش یافته است».

XS
SM
MD
LG