لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

نگرانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس از ادامه کاهش صادرات نفت


مسعود میرکاظمی
مسعود میرکاظمی
وزیر سابق و رئیس فعلی کمیسیون انرژی مجلس ایران روز جمعه ضمن اشاره به کاهش صادرات نفت ایران در شهریورماه از ادامه این روند در شش ماهه دوم سال ابراز نگرانی کرد.

به گفته مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در دولت محمود احمدی‌نژاد، صادرات نفت کشور در شهریورماه گذشته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه کاهش روزانه داشته است.

آقای میرکاظمی که هم اکنون ریاست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد روز جمعه، ۱۰ آبان‌ماه، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «آن طوری که روند شهریور و مهر نشان می‌دهد صادرات نفت روند کاهشی داشته و ما نگران این هستیم که در شش ماه دوم سال هم همین سیر کاهشی ادامه پیدا کند.»

وی در ادامه گفت که در بودجه سال ۹۲ روزانه صادرات یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادرات نفت پیش‌بینی شده بود که به نظر او تحقق پیدا نخواهد کرد.

پیشتر حسينعلی حاجی دليگانی در روز چهارم مهرماه با ارائه جزئياتی از جلسه اعضای کميسيون بودجه با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، گفته بود که بر اساس گزارش آقای زنگنه، صادرات نفت و ميعانات گازی ايران در حال حاضر به سقف يک ميليون و ۲۰۹ هزار بشکه در روز رسيده‌ است.

به گفته وی، در شش ماهه اول سال جاری ۲۳ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت و میعانات گازی نصیب کشور شده است.

میعانات گازی نوعی نفت سبک و مرغوب است که از چاه‌های گازی استخراج و تولید می‌شود.

آمار شش ماهه اول منتهی به شهریور گمرک ایران نشان می دهد که ایران در طی نیمسال اول، کلا سه میلیون و ۸۲۲ میلیون تن صادرات میعانات گازی (کمتر از ۲۰۰ هزار بشکه در روز) به ارزش ۳ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار داشته است.

با این حساب، حجم و درآمد خالص ایران از محل صادرات نفت خام در شش ماهه اول سال جاری به ترتیب کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز و ارزش ۱۹ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار بوده است.

آقای میرکاظمی مشخص نکرده است که افت صادرات نفت مربوط به صادرات نفت خام بوده یا او میعانات گازی را نیز در محاسبات خود لحاظ کرده است، اما از آن چه در گزارش ماهانه گمرک از صادرات میعانات گازی شهریور و مهرماه آمده، حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در ماه شهریور تا نصف کاهش یافته، اما در مهرماه به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه گذشته طی گزارشی با استناد به آمار گمرکی کشورهای مشتری نفت ایران در آسیا، از کاهش ۱۱٫۵ درصدی صادرات نفت ایران به این کشورها طی ۹ ماه گذشته در مقایسه با دور مشابه آن در سال ۲۰۱۲ خبر داد.

بر اساس این گزارش، چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از اول ژانویه تا پایان ماه سپتامبر روزانه به طور متوسط ۹۵۳ هزار و ۵۶۷ بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌اند.

رویترز چهارم آبان‌ماه نیز گزارش کرده بود که ایران طی ماه سپتامبر ۱٫۱۶ میلیون بشکه صادرات نفت به کشورهای آسیایی داشته که نسبت به ماه قبل آن ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما داده‌های کشتی‌رانی حاکی است که طی ماه اکتبر این رقم به ۷۲۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

قبل از تحریم‌های غرب، صادرات نفت ایران شامل روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه نفت خام و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی می‌شد.

آقای میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «ما باید این احتمال را بدهیم که اگر ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش صادرات نفت داشتیم، چطور کشور را اداره خواهیم کرد. متاسفانه اکنون این نگاه وجود ندارد و من نگرانم این فرصت‌ها را از دست بدهیم و به نقطه‌ای برسیم که دست‌مان را بالا ببریم و بگوییم که دیگر نمی‌شود کاری کرد».
XS
SM
MD
LG