لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۹

دفاع امام جمعه از کنفرانس انتفاضه در مقابل مشکلات آب و هوای خوزستان


 احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد
احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد

امام جمعه تهران مسئله فلسطین را «در راس مسائل جمهوری اسلامی» توصیف کرد و امام جمعه مشهد دلیل برگزاری کنفرانس حمایت از «انتفاضه» با وجود مشکلات داخلی، از جمله بحران ریزگردها و سیل، را «مدیریت جامع» و «نمایش اقتدار نظام» جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز جمعه، ششم اسفند، گفت که «مدیریت جامع نظام» به این معنا است که «مسئولان در عین این که درصدد حمایت از مردم و رفع مشکلات مردم هستند اقتدار نظام را فراموش نکنند».

وی اضافه کرد: «مردم خوزستان ۸ سال زیر خمپاره و موشک همین کفار شهید دادند و فداکاری کردند، به خاطر آب و برق خوزستان از نمایش چنین اقتداری دست‌ برداریم؟ این اقتدار را نمایش ندهیم؟»

آقای علم الهدی گفت: «شما می‌گویید چون سیل آمده و مردم خوزستان بی‌آبی و بی‌برقی کشیدند ما... این اقتدار را در نیرومندی اسلام به دنیا نمایش ندهیم و اعلام نکنیم که اردوغان و سعودی دست‌نشانده‌های آمریکایی هستند که با اسرائیل دست دادند و مسلمانان نیستند؟»

«کارون را خشک کردید»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:01 0:00

امام جمعه مشهد تاکید کرد که «کنفرانس حمایت از انتفاضه کمر حامیان اسرائیل را در دنیا شکست» و هدف جمهوری اسلامی از برگزاری آن این بود که «به غرب اعلام کنند تازه اول جنگ با اسرائیل است».

«ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین» صبح روز سه‌شنبه، ۳ اسفند، با حضور رهبر جمهوری اسلامی و روسای سه قوه،‌ رئیس مجلس خبرگان،‌ فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش، وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، دراین کنفرانس بار دیگر اسرائیل را «غده سرطانی» و «جعلی» توصیف کرده و بدون نام بردن از گروهی هشدار داد که هر گروهی از «مسیر مقاومت» فلسطین دور شود از جمهوری اسلامی دور شده است.

در سال های گذشته، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حملات لفظی شدید سران ایران علیه موجودیت کشور اسرائیل را شدیداً محکوم کرده اند.

نحوه حمایت ایران از گروه های مسلح فلسطینی، گروه حزب الله لبنان و حکومت بشار اسد در سوریه، منتقدانی در داخل ایران داشته است.

در همین حال مصطفی تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، پس از وقوع بحران ریزگردها در خوزستان در روزهای گذشته، در توییتی نوشت که «وقتی حفظ اسد مهم تر از پاسداری از خوزستان شد دیدن چنین وضع ناگواری دور از انتظار نبود».

اشاره آقای تاج‌زاده احتمالا به سخنان مهدی طائب، رئیس قرارگاه راهبردی عمار، است که پیش از این گفته بود: «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»

برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی حمایت از گروه های فلسطینی را از اصول ثابت سیاست خارجی ایران خوانده اند.

در همین حال محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، گفت: «ما نمی‌توانیم از مسئله فلسطین عبور کنیم، منافع ملی منطقه‌ای و سیاسی ما هم به مسئله فلسطین گره خورده است.»

درباره هزینه های مالی حمایت جمهوری اسلامی از گروه های فلسطینی، گروه حزب الله لبنان و حکومت بشار اسد آمار دقیقی منتشر نشده اما برخی از تحلیل گران این هزینه ها را میلیاردها دلار در سال حدس زده اند.

به گفته استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، حکومت ایران سالانه دست‌کم شش میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد هزینه می‌کند.

در همین حال ندیم شهادی، تحلیلگر موسسه چتم‌هاوس، به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که بر اساس تحقیقات او، تهران در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مبلغی بین ۱۴ تا ۱۵ میلیارد دلار به حکومت سوریه کمک کرده است.

سال ۸۹ نیز مقام‌های حزب‌الله اعلام کرده‌ بودند، جمهوری اسلامی تنها از سال ۲۰۰۶ نزدیک به یک میلیارد دلار صرف بازسازی ویرانه‌های ناشی از جنگ با اسرائیل کرده است.

XS
SM
MD
LG